26 Ekim 2018 tarihli ve 30577 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan, ‘Karayolları Trafik Kanunu’ ile bazı kanunlarda yapılan değişiklikler yürürlüğe dün girdi.

Hız sınırını yüzde 10 ila 30 aşan sürücülere 235 TL, yüzde 30 ile 50 aşanlara 488 TL, yüzde 50'den fazla aşan sürücülere ise 1.002 TL idari para cezası verilecek. 1 yıl içinde 5 kez tekrar etmesi halinde sürücü belgesine 1 yıl süreyle el konulacak.

Süresi sonunda psiko-teknik değerlendirmeden ve psikiyatri uzmanlarının muayenesinden geçirilerek sürücü belgesi almasına mani yoksa ve verilmiş trafik cezaları ödenmişse sürücü belgesi iade edilecek. 5 yıl içinde sürücü belgesi ikinci kez geri alınanların ehliyetleri iptal edilecek.

Araçlarla trafiğe açık alanlarda drift yapan sürücülere 5.010 TL idari para cezası uygulanacak ve sürücü belgesi 60 gün süre ile geri alınacak. Araç 60 gün süre ile trafikten men edilecek, son ihlalin gerçekleştiği tarihten geriye doğru 5 yıl içinde bu madde kapsamında sürücü belgesi ikinci kez geri alınanların sürücü belgeleri de iptal edilecek.

Usulsüz çakar lamba kullananlara 1.002 TL.

Muayenesiz araçlara uygulanan ceza 235 TL.

Araçların egzozunda yapılan değişikliğin çevredekileri rahatsız edecek derecede gürültü çıkaracak özellikte olması durumunda da 1.002 TL idari para cezası uygulanacak. Araç uygun duruma getirilinceye kadar trafikten men edilecek.

Hurdaya çıkarılmış araçlarla trafiğe çıkan sürücüye 2.018 TL idari para cezası verilip el konacak ve aracın mülkiyeti kamuya geçecek.

Birçok ülkede gördüğümüz ve özendiğimiz tablo olan yayalara geçiş hakkı idi. Denemek amacıyla bile bir çoğumuz yapmıştır dışarılarda.

Trafik işareti veya levhalarıyla belirlenmiş kavşak giriş ve çıkışları ile yaya veya okul geçitlerine yaklaşırken yavaşlamak, varsa buralardan geçen veya geçmek üzere bulunan yayalara durarak ilk geçiş hakkını vermek zorundadırlar.  Uymayan sürücülere 488 TL ceza.

Seyir halinde cep telefonu kullanan sürücülere 235 TL ceza…

2017 yılında 1 milyon 202 bin 716 trafik kazası meydana geldi. Kazalarda 7 bin 427 kişi öldü, 300 bin 383 kişi yaralandı.

Her gün ortalama 20 kişi hayatını kaybetmiş ve yine ortalama her gün 823 kişi yaralanmış.

Dakikada 2–3 kaza demek. Kusurların yüzde 89,9’u sürücü hatasından kaynaklanıyor.

Durum böyle olunca trafik cezalarının bazılarında daha çok artırılması gerekiyor. Önemli olan ceza değil caydırıcı olmasıdır. Özelikle başkalarının hayatını tehlikeye sokacak hareketler. Hem kendi güvenliğimizi hem de karşımızdaki insanların güvenliğini düşünmek zorundayız.

Düşünmeyenlerin mutlak suretle cezalandırılmaları ve tedavi edilene kadar trafikten men edilmeleri gerekiyor.

Karşımıza her daim nasıl bir trafik canavarı çıkacak diye düşünmememiz gerekiyor.

Alkollü araç kullananlar, ehliyetsiz araç kullananlar, drift yapanlar, gereksiz yere kırmızı ışıkta geçenlerin mutlaka öncelikle akıl ve ruh sağlığı açısından tam teşekküllü bir hastaneye yatırılarak gözlem altına alınması gerekiyor. Çıkacak sonuca göre işlem yapılması lazım.  

Bu kişi ‘Ben deli değilim, sinirli değilim’ dese de işlediği suç gerekçesiyle en az 24 saat müşahede altına alınmasında büyük yarar olacak. Hizmetin bedeli de ayrıca tahsil edilmelidir.

Alkol aldıysa asla direksiyon başına geçmeyeceğini bilmeli insan.

Drift yapacaksa trafiğe kapalı özel alanlarda yapsın.

Ehliyet ve tecrübe yok ise uzmanlar gözetiminde eğitilerek ehliyete haiz olunca trafiğe çıkacak.

Bunların şakası ya da ihmali olabilir mi?

Aksi takdirde bunun bedeli canla, kanla ödeniyor. Buna hiçbir kimsenin hakkı olamaz.

Trafik işaret ve kurallarına hepimiz uymak zorundayız.

Hepinize kazasız belasız ve cezasız yolcululuklar dilerim.