Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), yazılı medya istatistiklerini dün kamuoyu ile paylaştı.

Gazete ve dergi sayısı, 2017 yılında 2016 yılına göre yüzde 2,3 azalarak 6 bin 124 oldu. Bu yayınların yüzde 59,6’sını dergiler oluşturdu.

Gazete ve dergilerin tirajı, 2017 yılında 2016 yılına göre yüzde 2,6 azaldı. Ülkemizde 2017 yılında yayımlanan gazete ve dergilerin yıllık toplam tirajı 1 milyar 661 milyon 102 bin 580 olup, bunun yüzde 93,9’unu gazeteler oluşturdu.

Türkiye’de 2017 yılında yayımlanan gazetelerin yüzde 90,8’i yerel, yüzde 7,1’i yaygın, yüzde 2,1’i ise bölgesel yayın yaptı.

Dergilerin ise yüzde 61,2’si yaygın, yüzde 33,7’si yerel, yüzde 5,1’i bölgesel yayın yaptı.

Gazetelerin toplam tirajının yüzde 83,5'ini yaygın, yüzde 15,8'ini yerel, yüzde 0,7'sini bölgesel yayımlanan gazeteler; dergilerin ise yüzde 81,9'unu yaygın, yüzde 15,2'sini yerel ve yüzde 2,9'unu bölgesel yayımlanan dergiler oluşturdu.

Gazetelerin yüzde 30,4’ü haftalık, yüzde 26'sı haftada iki-altı gün arası, yüzde 15,7’si aylık olarak yayımlandı. Dergilerin ise yüzde 24,8’i aylık, yüzde 22,1’i üç aylık, yüzde 16,2'si altı aylık olarak yayımlandı.

Gazetelerin yıllık tirajının yüzde 88,7‘sini günlük,

yüzde 6,9'unu haftada iki-altı gün arası,

yüzde 2,3'ünü haftalık olarak yayımlanan gazeteler,

dergilerin ise yıllık tirajının yüzde 59,2’sini aylık, yüzde 9,8’ini haftalık, yüzde 9,8'ini üç aylık yayımlanan dergiler oluşturdu.

Yayınlanan gazetelerin yüzde 88,3’ü siyasi/haber/güncel, yüzde 2'si sektörel/mesleki, yüzde 1,9'u yerel yönetim içerikli olurken, dergilerin yüzde 18,4’ü sektörel/mesleki, yüzde 13,7'si akademik, yüzde 7,2'si eğitim/sınav içerikli yayımlandı.

Yayımlanan gazetelerin yüzde 11,8’i, dergilerin ise yüzde 8,4’ü ek verdi.

Basın İlan Kurumu’nun kayıtlarına göre, 2017 yılında resmi ilan ve reklama yapılan ödemeler yüzde 4,5 artarak 444 milyon 445 bin 514 TL oldu.

Bu ödemelerin yüzde 62,7’sini Basın İlan Kurumu’nun resmi ilan ve reklamların yayınlatılmasına aracılık yetkisi bulunan yerlerde verilen resmi ilanlar, yüzde 24,7’sini ise yine Basın İlan Kurumu’nun resmi ilan ve reklamların yayınlatılmasına aracılık yetkisi bulunan yerlerde verilen resmi reklamlar oluşturdu.

İstatistik; geçmişi anlamanın, bugünü yönetmenin ve geleceği planlamanın anahtarıdır.’

Bu istatistik veriler ışığında, Dünya Gazeteler Birliği (WAN) tarafından açıklanan raporda bir Japon gazetesinin günlük tirajını yazmaya benim mesleki ahlakım el vermiyor.

Biz binler on binlerle birkaç gazetede yüz binlerle tiraj derdinde iken o bahsettiğim ülkede tek başına bir gazete bile 14 milyon tirajı bazen az buluyor.

İnsanlar trende, otobüste, gemide hep okuma derdinde...

Hani o çok övündüğümüz bizim sevgili halkımız ise akıllı telefonları ile beynini mıncıklayıp kendini de mıncıklanmış bir oyun çamuru haline getirmekte...

Derdimiz dijital dünyayı yok saymak değil elbet…

Ancak 10 yaşındaki bir çocuk dört saatini cep telefonunda geçirirken Einstein'in hayatını mı okuyor ya da ayet hadis mi indiriyor ya da evrenin sırlarına mı hâkim olmaya çalışıyor?

Basbayağı oynuyor işte şarjı bitinceye kadar.

Anne baba da ondan farklı olmayınca körler sağırlar birbirini ağırlar.

Biz lisede iken kısıtlı imkanlarla harçlıklarımızla kitap ve gazete alırdık. Heyecanla okurduk.

Yeni nesil gençliğin imkanları daha fazla olmasına rağmen daha az gazete ve kitap okuyor.

Daha çok kafelerde ya da TV’lerin başında vakit geçiriyorlar.

Milli Eğitim Bakanlığı nasıl kitap veriyorsa öğrencilere aynı şekilde yerel gazeteleri de okumaya teşvik amaçlı okullara aldırıp öğrencilere okutulabilir.

Müfredat dışında okuma alışkanlığı kazandırmalıyız.

Havayollarında birçok firmada olduğu gibi şehirlerarası otobüsler de ve trenlerde kalktıkları yerden yerel gazeteleri alıp dağıtabilir.

Benzer projelerle okumaya teşvik etmeliyiz. Herkese iş düşüyor.

Mutlaka okumalıyız ve okutmalıyız.