Zorlu geçen 1 buçuk yılın ardından okullar açıldı. Okullar öğrencilerine, öğrenciler de okullarına, sıralarına, öğretmenlerine ve arkadaşlarına kavuştu. Oyuncak tutan minik eller de artık kalem tutmaya başladı. Peki 6 yaşında okula başlayan minik eller okula başlamalı mıydı? Birçok veli bu konuyu araştırıyor; ‘acaba çocukların 6 yaşından sonra eğitime başlamasında bir dezavantaj var mı, gelişimi etkiler mi’ ya da ‘çocukların bu kadar erken yaşta eğitim hayatına atılmasının bir avantajı var mı? gibi sorular… Araştırmak ve gözlem yaparak bir sonuca varılmalı ki; tabi yaptığım araştırmalara göre bu konuda birçok yazı yazılıp, çizilmiş ve her iki konuda da uzmanlar tarafından yapılan açıklamalar var.

Bu sadece bizim ülkemizde geçerli olan bir sistem değil ve birçok ülkede yine bizim ülkedeki veliler gibi çocuklarının okula başlama yaşı konusunda farklı fikirlere sahipler.

Bazı aileler okula erken başlamasının hayata bir yaş erken atılma anlamına geldiğini düşünüyor ve anaokuluna kolay uyum sağlayan çocukların ilkokula da erken başlamasında bir sakınca görmüyorlar.

Öte yandan başka bazı aileler ise çocuklarının okula başlama dönemini olabildiğince geciktirmeye çalışıyor. Böyle düşünen veliler çocuğun okula hazır olma durumunun sadece tek bir veriye; yaşa bakarak değerlendirilmesinin çocuğun bilişsel, duygusal ve bedensel gelişiminin gözardı edilmesi anlamına geleceğini savunuyor. Özellikle bizdeki gibi okula başlama yaşının sadece birkaç yıl önce küçültüldüğü ülkelerde veliler genel olarak 6 yaş başlamasının çok erken olduğuna inanıyorlar.

Peki okula başlama yaşının akademik başarı üzerinde gerçekten etkisi var mı? Araştırma sonuçları ders başarısı, sınıfa uyum sağlama ya da uzun dönemli akademik sonuçlar gibi alanlarda nasıl sonuçlar neler gösteriyor? Araştırmalar okula başladığı yılın ilk aylarında doğmuş olan öğrencilerin aynı yılın sonundaki aylarda doğmuş olan öğrencilere göre akademik olarak daha başarılı olduğunu ortaya koyuyor. Öğrencilerin doğum yılı aynı olsa da doğduğu ay onu diğer öğrencilere göre daha başarılı ya da başarısız hale getirebiliyor. Aynı yaş etkisi bazı spor kollarında da etkisini gösteriyor. Genel olarak araştırmalar, okula geç gönderilen çocukların özellikle dil becerisi ve matematik derslerinde kendilerinden erken başlayan öğrencilere göre daha başarılı olduğunu kanıtlıyor. Bununla birlikte iki grup arasında akademik olarak fark bulamayan araştırmalar da mevcut.