Kim ne derse desin Mart ayında kelimenin tam anlamıyla şapkadan tavşan çıkardık.

Bu tavşan hem gelecek için umut verdi. Hem de bazı gerçekleri suratımıza bir tokat gibi patlattı.

Tabi ki ihracat rakamlarından söz ediyorum;

Malum ihracat rakamları açıklandı.

Genelde Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM), özelde ise Uludağ İhracatçı Birlikleri (UİB) rakamları yayınladı.

Rakamlar bunca hengameye rağmen gerçekten son derece olumlu. Bu rakamlar, Türkiye ekonomisinin AB entegrasyonunun önemini bir kez daha ortaya koydu.

Yani mikrofonu elimize geçirdiğimizde ‘Eyy Avrupa’ demenin bindiğimiz dalı kesmek anlamına geldiği net biçimde kendini gösterdi.

TİM kayıtlarına göre Mart ayında kayda alınan ihracat rakamlarına bir göz atalım;

 Önce sektörler ;

Türkiye genelinde Mart ayındaki ihracat artış yüzde 19. Ülke genelinde ulaşılan rakam 13 milyar 616 milyon dolar. Asıl hedefin çok uzağında olsak da…

 Türkiye genelinde otomotiv endüstrisi ihracatı geçtiğimiz Mart ayına göre yüzde 32,5 artarak, 2 milyar 46 milyon 659 bin dolardan 2 milyar 712 milyon 809 bin dolara çıktı. Toplam ihracattan aldığı pay yüzde 20’yi buldu.

Hazır Giyim ve Konfeksiyon yüzde ikilik bir artışla 1 milyar 537 milyon dolar oldu. Toplam ihracattaki payı yüzde 11.

Üçüncü sırada ise 1 milyar 531 milyon dolarla kimyevi maddeler ve mamulleri var. Çelik dış satımı ise 1 milyar 176 milyon dolarla dördüncü sırada. Ancak yüzde 61’lik artış hızı dikkat çekici…

Beşinci sıradaki sektör ise 913 milyon dolarlık dış satımıyla elektrik, elektronik ve hizmet.

 

Tekstil bitiyor mu?

Sektörlere göz attığımda yıllarca hazır giyim ve konfeksiyonla at başı giden, istihdam deposu tekstili ilk beşte göremedim. Demek ki daha aşağılarda. 

Belli ki kendini yenileyemeyen, marklaşamayan, üstüne üstlük birde girdi maliyetleriyle baş edemeyen tekstil sektörü sıkıntılı.

 

Gelelim ülkelere

Yine TİM kaynaklarına göre, Mart ayında en çok ihracatımız Avrupa Birliği ülkelerine. Yani her fırsatta dayılandığımız

Bir kere otomotiv ihracatımızın yüzde 79’u AB ülkelerine… Bu ülkeler içinde Almanya yine en büyük partner.

Alın size iki tablo:

 

Türkiye- Mart 2017 Aylık İhracat Rakamları

 

 1000 USD

Mart

Sektörler

2016

2017

Değişim    ('17/'16) %

 Pay(17)  (%)

Otomotiv Endüstrisi

2.046.659

2.712.809

32,5

20

Hazırgiyim ve Konfeksiyon

1.509.702

1.537.523

2

11

Kimyevi Maddeler ve Mamulleri

1.189.671

1.531.794

29

11

Çelik

731.682

1.176.955

61

9

Elektrik-Elektronik ve Hizmet

897.845

913.576

2

7

Toplam

11.440.823

13.616.061

19

100

Kaynak:TİM

                                                   

 

 

 

 

Türkiye Otomotiv Sektörü Mart 2017 Aylık Ülke Grubu İhracatı

 

 

2016

2017

17/16

2017

Ülke Grubu

Değer(USD)

Değişim %

Pay%

AB

1.613.677.129

2.153.690.561

33

79

Ortadoğu Ülkeleri

121.516.359

149.267.067

23

5,5

Amerika (Kuzey + Güney)

96.082.202

147.585.961

54

5,5

Afrika Ülkeleri

84.227.467

94.598.048

12

3,5

Eski Doğu Bloğu

43.164.297

60.688.809

41

2

Asya Okyanusya Ülkeleri

33.647.495

40.454.770

20

1,5

Diğer Avrupa Ülkeleri

28.336.864

38.593.257

36

1,5

Türk Cumhuriyetleri

14.046.228

16.496.782

17

1

Diğer

11.961.337

11.433.900

-4

0,5

Toplam

2.046.659.379

2.712.809.155

33

100

 

Demek ki neymiş AB, Almanya, Hollanda diye höykündüğümüz ülkeler bizim sıradan ticari partnerimiz değilmiş.... Tabiri caizse ticari anlamda göbek bağımız bayağı sağlammış...

Kısaca takke düştü. Takkenin altında kelimiz olmasa da Avrupa Birliği'nin ekonomideki yeri kabak gibi ortaya çıktı.

Fincancının katırlarını ürkütmeyelim...