Ulaş Girgin

Caz müzik günümüzde sadece üst tabakanın dinlediği, tabiri caizse züppe kesimin müziği olarak algılanmaktadır. Caz müziği dinlemek için bu müziği anlamak gerektiği, anlamak için ise müziğin matematiğinin bilinmesi gerektiği gibi yanılgılar mevcuttur. Hatta bazı kişiler caz müziğin genel dinleyici kitlesi için değil müziği icra eden küçük bir kesim için yapıldığını bile savunmaktadır. Fakat müziğin her türü, ezgiyi duyup hoşlanan kişilerin hepsi içindir.

Caz müzik, alt tabakanın isyanı

Caz müzik bugünlerini, Batı Afrika’dan Amerika’ya esir ticareti ile gelen siyahilere borçludur. Afro Amerikan olarak adlandırılan bu insanlar ilk olarak, Amerika’da yaşadıkları zorlukları çektikleri çileleri anlattıkları tür olan Blues müziği ortaya çıkarmıştır. Blues, elektrikli gitar, bas gitar ve davul üçlemesi ile icra edilen ilerleyen zamanlarda Rock’n Roll’un da altyapısını oluşturmuş olan müzik türüdür. Bu türde yer alan çileli sözler ve duygu dolu gitar melodileri eşliğinde vuran ritmik davullar, Afro Amerikan kişilerin yeni ve yabancı oldukları kıtadaki zor günlerinin isyan müziğidir. Müzik olarak birbirinden çok farklı olsa da blues, içinde bulundurduğu acı ve isyan ile ülkemizde ortaya çıkmış olan arabesk müzik ile benzer duygular barındırmaktadır. Caz müzik, yine Afro Amerikan kişiler tarafından blues’dan yola çıkılarak oluşturulmuş bir müzik türüdür. Yani şimdilerde ülkemiz ve Avrupa’da üst tabakanın müziği olarak görülen caz’ın çıkış noktası alt tabakanın isyanıdır.

(Özel) Türkiye’de bu evlerin örneği yok (Özel) Türkiye’de bu evlerin örneği yok

Müziği sınıfsallaştıran algı, endüstri

Günümüzde popüler kültür kaynaklı endüstriyel müziğin dayattığı çabuk tüketilen ve çabuk unutulan şarkılar, radyolarda, kafelerde ve medyanın her alanında yoğun tüketime sunulmakta ve güzel olan müziğin bu olduğu algısı totale dayatılmaktadır. Popüler olana eğilim gösterme gafletine düşen insanlar bu müziklere yönelip kendilerini daha iyi hissetse de aslında endüstrinin tuzağına düşmektedir. Caz müziğin ülkemizde smokinli kişilerin icra ettiği ve sadece maddi anlamda problemi olmayan kişilerin bulunduğu ortamlarda dinlenilecek sınıfsal bir müzik olduğu tamamen bir algıdan ibarettir. Müzik hiçbir zaman sınıfsallaşmayacak kadar insan içindir ve endüstri, müziğin en büyük katillerinden biridir.  

Editör: Ulas Girgin