Ülke olarak yeni tip koronavirüsle tanışmamız ve mücadele etmemizin 352.günü; yani 11 ay 15 gün...

Ticaret Bakanlığı Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü tarafından hazırlanan bilgilendirme broşürü tüketicinin korunmasına yönelik sorumluluk ve yükümlülüklerini hatırlatmak için hazırlanmış bilgilendirmeyi biz de buradan sizlere aktaralım.

Ticari reklam nedir?

Ticaret, iş, zanaat veya bir meslekle bağlantılı olarak;

* Bir mal veya hizmetin satışını ya da kiralanmasını sağlamak,

* Hedef kitleyi bilgilendirmek veya ikna etmek amacıyla,

* Reklam verenler tarafından herhangi bir mecrada yazılı, görsel, işitsel ve benzeri yollarla gerçekleştirilen pazarlama iletişimi niteliğindeki duyurulardır.

Reklam mecraları nelerdir? 

• Gazete • Dergi • Televizyon • Radyo • İnternet • Sosyal medya • Broşür • Açık hava ilanı

Bu ve benzeri mecralarda yayınlanan reklamlar, Reklam Kurulu’nca incelenebilir.

Ticari reklamlar nasıl olmalıdır?

• Reklam Kurulu’nca belirlenen ilkelere  • Genel ahlaka • Kamu düzenine • Kişilik haklarına uygun  • Doğru ve dürüst olmalıdır.

• Tüketiciyi aldatıcı veya onun tecrübe ve bilgi noksanlıklarını istismar edici,

• Can ve mal güvenliğini tehlikeye düşürücü,

• Şiddet hareketlerini ve suç işlemeyi özendirici,

• Kamu sağlığını bozucu,

• Hastaları, yaşlıları, çocukları ve engellileri istismar edici ticari reklam yapılamaz.

Her türlü iletişim aracında sesli, yazılı ve görsel olarak örtülü reklam yapılması yasaktır.

Ticari reklamları denetlemeye yetkili idari otorite reklam kuruludur!

Ticari reklam yönetmeliğin amacı; reklam veren, reklam ajansları, mecra kuruluşları ve reklamcılık ile ilgili tüm kişi, kurum ve kuruluşlar ile ticari uygulamada bulunanların uyması gereken ilkeleri ve bu ilkeler çerçevesinde yapılacak inceleme esaslarını belirlemek ve haksız ticari uygulamalara karşı tüketicileri korumaktır.

Tüketiciye yönelik her türlü ticari reklam ile haksız ticari uygulamayı kapsar.

İspat külfeti

Reklamlarda yer alan doğrulanabilir olgularla ilgili tanımlamalar, iddialar ya da örnekli anlatımlar; üniversitelerin ilgili bölümlerinden veya akredite olmuş ilgili test ve değerlendirme kuruluşlarından veya bağımsız araştırma kuruluşlarından alınmış raporlar ile kanıtlanmak zorundadır.

Reklam verenlerin kendilerine ait laboratuvar veya merkezlerinde yaptırılan araştırma ya da çalışmaların ispat niteliğinde sayılabilmesi için, bu çalışmaların bilimsel geçerliliğinin üniversitelerin ilgili bölümlerince veya akredite olmuş ilgili test ve değerlendirme kuruluşlarınca teyit edilmesi gerekir.

Reklam verenler, yönetmelikte belirlenen ilkelerin uygulanmasını denetlemekle yetkili ve görevli olanlara reklamlarda yer alan iddiaları kanıtlar nitelikteki belgeleri sunmakla yükümlüdür.

Soru ve sorunlarınız için ‘Alo 175 Tüketici Hattı’ndan bilgi edinebilirsiniz.

Satıcı tüketiciyi, tüketici de satıcıyı haksız yere mağdur etmemelidir.

Herkes hak ve hukuka riayet ederse daha sağlıklı ve mutlu oluruz.

Hakkınız olmayan bir şeyi istemek en büyük haksızlıktır.

İnsanların hakkını ödememek de en büyük haksızlık ve adaletsizliktir.

Herkes kendi adaletini ve arzularını dikte etmeye kalkarsa kaos olur.

Bilinçli tüketici, sağlıklı ve güçlü ekonominin temel taşıdır.

Tüketicilerimize ve esnaflarımıza hayırlı ve bereketli alışverişler dilerim.