Kentsel dönüşüm ile ortaya çıkan Doğanbey konutlarının şehrimizin siluetini nasıl olumsuz etkilediğini anlatmaya gerek yok.

Bu konuda haklı olarak çok fazla yazı yazıldı, eleştiriler yapıldı.

Kent dinamiklerine danışılmadan apar topar yapılan bu dönüşüm şehrimize hem estetik, hem de bundan öte tarihi  görüntüsüne onarılmaz hasar verdiği tartışılmaz.

Ama Doğan bey’den çok daha öte bir ucube adım adım ortaya çıkmakta ki bu Doğanbey’den farklı olarak doğrudan insanımızın hayatını olumsuz etkileyecek bir  “eserdir!? “

Doğanbey’in sadece  görüntü kirliliğine sebep olmaktan ve  zaman zaman da orada oturanların bazı sıkıntılara maruz kalmalarının dışında insanımıza doğrudan olumsuz bir etkisi yoktur.

Ancak yapımı devam eden Kent meydanı- Terminal tramvay hattı doğrudan tüm şehir nüfusunun yaşam standardını ve kalitesini etkileyecek bir projedir.

Bu güzergah kullanan herkesin, ki bu yolu kullanmayan yoktur, oluşan trafik yoğunluğundan dolayı zamanını çalıyor hayatını olumsuz etkiliyor.

Aslında bu hat ile ilgili daha yapımına başlandığında yazmayı düşünmüştük ama yüzde yüz yerel müteşebbisin imkanları ile üretilen tramvayların tanıtımı için bu hattın  iyi bir fırsat olduğundan yazmayalım demiştik.

Ancak halen devam eden bu hattın gün geçtikçe insanımız için nasıl bir çileye dönüştüğünü görünce artık dayanamadık.

Böyle bir hat kimin aklına geldi, kimin eseridir bilemeyiz ancak tam bir akıl tutulması olduğunu açıkça söylemek lazım.

Böyle her türlü akıl mantık yoksunu bir proje ile ne amaçlandığını anlamak mümkün değil.

Trafiği rahatlatmak mı?

Daha hızlı ulaşım mı? İkisine de hizmet etmeyeceği aşikardır.

Orta refüje tramvay hatları açılarak ve bunların istasyonları yapılarak lastikli araçların şeritleri daraltılarak trafik akışına nasıl bir katkı yapacak anlamak mümkün değildir.

Burada orta refüjde bulunan ve bu yola ayrı bir peyzaj estetiği katan ağaç ve bitkileri katletmek de olayın başka bir boyutu.

Oysa illa raylı sistem yapılacaksa bunun yer altından ilerisini düşünerek  metro şeklinde yapılmalıydı.

Belki bu durum maaliyet ve yapım süresi açısından daha uzun vadeli bir durum ortaya çıkaracaktı ama aklın yolu bunu gerektiriyordu.

Bunun ötesinde illa yer üstünde daha hızlı ulaşım amaçlandıysa orta refüjde raylı sistem yerine, metrobüs şeklinde düşünülmesi daha rantabl olurdu.

Hem ray döşeme maliyetinden tasarruf edilmiş olur, hem yarın öbür gün yer altından metro hattı geçirilince, ki eninde sonunda aklı selim bir yerel yönetim gelince kanaatimizce ilk iş metroyu yer altına alacak, bu şeritleri normal trafik akışına dahil etmek çok daha kolay olacaktı.

Bunun dışında şu anda orta refüje açılan şeritler normal trafiğe dahil edilerek tramvay yerine bu hatta bir kaç  körüklü otobüs hizmete sokulsa çok daha iyi olur.

Aynı durum Heykel Altıparmak, Kent meydanı hattında ring yapan tramvay için de geçerlidir.

İki üç körüklü otobüs çok daha effektif, çok daha maliyetsiz, çok daha az trafik sıkışıklığına sebep olacaklardı.

Sonuç olarak yapımı devam eden terminal tramvay hattı tam bir fiyaskodur gibi duruyor.

Temennimiz bir an önce bu projenin gözden geçirilip yol yakınken bu kentin dinamiklerine, yetkili odalarına ve halkına danışılarak daha optimal bir çözüm üretilmesidir.

Zira bu şekliyle bu hat Doğanbey'i bile gölgede bırakacaktır.