Kamu Denetçiliği Kurumu Başdenetçisi Şeref Malkoç,ve kamu denetçileri Yahya Akman, Arif Dülger, Mustafa Özyar, Celile Özlem Tunçak ve Hüseyin Yürür Bursa’da ilk kez Bursa basının karşısına çıktı. ‘agazete’ adına bizde bu ilginç toplantıya katıldık.

Kamu Denetçiliği 6328 sayılı kanunla 29 Haziran 2012’de kurulmuş Anayasal bir kurum.

Ombudsmanlık, vatandaşlakamu kurumları arasında yaşanan sorunların mahkemelerden daha kısa sürede ve ücretsiz çözüme kavuşturulması için köprü vazifesi görmekte.

Ombudsmanlığın tarihsel kökeni Osmanlı Devleti’nin yönetim geleneği ve denetim yapısında vardı.

Ombudsmanlığın görev ve yetki alanları

Kamu gücü ve kaynağını kullanan tüm kamu kurum ve kuruluşları hakkında yapılan şikâyetleri değerlendiriliyor ve en geç 6 ay içinde sonuçlandırılıyor.

Kamu Denetçiliği Kurumu'nun ana felsefesini, “Kurum, idarenin işleyişi ile ilgili şikâyet üzerine, idarenin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarını; insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde, hukuka ve hakkaniyete uygunluk yönlerinden incelemek, araştırmak ve idareye önerilerde bulunmak ve mahkemeye gitmeden çözüm bulmak" oluşturuyor.

Haksızlığa uğradığınızı düşünüyorsanız ücretsiz olarak halkın avukatlığını yapıyorlar ve aldığı kararlar ile idareye yol göstermekte önemli rol oynuyorlar.

Kamu Başdenetçisi Şeref Malkoç,“İnsanların en hayırlısı insanlara en fazla faydası dokunandır” inancı ile “İnsanı yaşat ki Devlet yaşasın” ilkesini kendisine rehber edinen Kamu Denetçiliği Kurumu'nu anlatırken ana ilkelerin

  • İdarenin hizmet kalitesinin yükseltilmesine,
  • İyi yönetim ilkelerinin yerleşmesine,
  • İnsan haklarının gelişmesine,
  • Hukukun üstünlüğünün sağlanmasına,
  • Hak arama kültürünün yaygınlaşmasına,
  • Şeffaf hesap verebilir, insan odaklı bir idarenin oluşmasına katkı sağlamaya çalışmak" olarak özetledi.

Başvuru nasıl yapılacak?

Peki bu hak arayışında nasıl bir yol izlenecek? diye soracak olursanız, Elektronik ortamda e-başvuru üzerinden, e-devlet üzerinden, e-posta yoluyla ve şahsen kuruma giderek dilekçe ile başvuru yapabilirsiniz.

Başvuruda dikkat etmeniz gereken bilgileriniz ve iletişim için cep telefon numaranız, şikâyete konu olan kurum, şikâyet konusu ve mutlaka talebinizin ne olduğu yazmalısınız.

Ombudsmanlığa başvuru kural olarak dava açmadan yapılmalıdır.

Dava açmışsanız başvuru yapamazsınız. Dava açmadınız, başvurdunuz arzu ettiğiz neticeyi alamadığınız takdirde dava açma hakkınız kaybolmayacaktır. Ombudsmanlığa başvurduğunuz takdirde dava açma süreniz durur ve inceleme neticesi karara bağlanması ve tebliğ edilmesi tarihinden sonra durmuş olan dava açma süresi kaldığı yerden devam eder. Bu konunun detaylarına ulaşmak isterseniz, "https://www.ombudsman.gov.tr" internet adresinden daha geniş bilgi edinebilirsiniz.