Her geçen gün e-ticaret yaygınlaşıyor. Alışveriş alışkanlıkları da değişiyor.

Dünyada olduğu gibi Türkiye’de de mesafeli satışların ticaret hacmi gelişti ve gelişmeye devam etmektedir.

Oturduğunuz yerden e-ticaret ile ya da dış piyasadan istediğiniz ürünü alma imkânımız var.

Bir taraftan kolaylık getirdiği gibi bir taraftan da sıkıntılar getiriyor bizlere.

Akla hayale gelmeyecek satış teknikleri ile tüketicileri tüketmektedirler.

Elbette bütün siteler için aynı şeyleri söylemiyoruz.

Ancak çoğu zaman yaşanan sorunları görsel ve yazılı medyada sizler de görüyor ve okuyorsunuz.

İnsanlık dışı, ticaret ahlakına uymayan çeşitli oyunlar oynuyorlar ve bazı tüketicilerimiz de bu oyunlara düşüyor.

Sonuçta birileri haksız yere para kazanırken birileri de haksız yere paralarıyla mağdur oluyor.

Çünkü alıcı ile satıcı arasında fiziki bir temas yok. Görsellere ve fiyatlara bakılarak tüketici karar veriyor.

Bunun için mutlaka güvenli ve bilinirliği olan sitelerden alışveriş yapmayı tercih etmek gerekiyor.

İmkânınız varsa en yakın esnaftan görerek, deneyerek, pazarlık ederek almak en güzelidir.

6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun ve yönetmelik ile mesafeli sözleşmelerde tüketicilerimize getirilen hakları bir kez daha sizlere hatırlatma amacıyla yazalım:

* Uzaktan iletişim: Mektup, katalog, telefon, fax, radyo, televizyon, e-posta, SMS, internet gibi fiziksel olarak karşı karşıya gelmeden yapılan sözleşmeler.

* Mesafeli sözleşme; satıcı veya sağlayıcı ile tüketicinin eş zamanlı fiziksel varlığı olmaksızın, mal veya hizmetlerin uzaktan pazarlanmasına yönelik olarak oluşturulmuş bir sistem çerçevesinde, taraflar arasında sözleşmenin kurulduğu ana kadar ve kurulduğu an da dâhil olmak üzere uzaktan iletişim araçlarının kullanılması suretiyle kurulan sözleşmelerdir.

* Tüketici, mesafeli sözleşmeyi ya da buna karşılık gelen herhangi bir teklifi kabul etmeden önce ayrıntıları yönetmelikle belirlenen hususlarda ve siparişi onaylandığı takdirde ödeme yükümlülüğü altına gireceği konusunda açık ve anlaşılır şekilde satıcı veya sağlayıcı tarafından bilgilendirilir. Tüketicinin bilgilendirildiğine ilişkin ispat yükü satıcı veya sağlayıcıya aittir. Çoğu kişi ya da kurum eski tarihle sizlere sözleşme imzalatmaya çalışabilir buna dikkat ediniz.

* Tüketicinin siparişinin kendisine ulaştığı andan itibaren taahhüt edilen süre içinde yükümlülüğünü yerine getirir. Mal satışlarında bu süre her halükarda otuz günü geçemez.

* Satıcı veya sağlayıcı elektronik ortamda tüketiciye teslim edilen gayri maddi malların veya ifa edilen hizmetlerin ayıpsız olduğunu ispatla yükümlüdür.

* Tüketici on dört gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin sözleşmeden cayma hakkına sahiptir.

Cayma hakkının kullanıldığına dair bildirimin bu süre içinde satıcı veya sağlayıcıya yöneltilmiş olması yeterlidir.

Tüketici, cayma hakkı konusunda gerektiği şekilde bilgilendirilmezse, cayma hakkını kullanmak için on dört gün süreyle bağlı değildir. Her halükarda bu süre cayma süresinin bittiği tarihten itibaren bir yıl sonra sona erer.

Mesafeli satışlar karşılıklı güvene dayalıdır.

Ancak sizler her türlü şartta yapacağınız sözleşmelerde bütün detayların yer alması sizin için önemlidir.

Mağdur olmamak için bir kere değil birkaç kere düşünün ve araştırın.

Yaptığınız alışverişlerde haksız yere mağdur olduysanız mutlaka hakkınızı arayınız.

Ülkemizin daha çok kalkınması için tükettiğimizden daha çok üretmemiz gerektiğini de unutmayalım lütfen…