Ülke olarak yeni tip koronavirüsle tanışmamız ve mücadele etmemizin 289. günü; yani 9 ay 14 gün...

Ticaret Bakanlığı Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü tarafından hazırlanan bilgilendirme broşürü, tüketicinin korunmasına yönelik farklı başlıklardaki önemli hususları ve bunlara yönelik sorumluluk ve yükümlülüklerini hatırlatmak için hazırlanmış bilgilendirmeyi biz de buradan sizlere aktaralım.

Ayıplı hizmet nedir?

Satın aldığınız bir hizmet, sözleşmede belirlenen süre içinde başlamazsa veya kararlaştırılmış olan ve sahip olması gereken özellikleri taşımıyorsa ayıplı hizmet olarak kabul edilir.

İnternet portalında, reklam veya ilanlarda yer alan özellikleri taşımayan, 

Satın alma sırasında size sunulan kapsamda olmayan (Örneğin, 4 yıldız denildiği halde konaklama satın aldığınız otelin 2 yıldızlı olması; taşınma işleminde eşyalara gereken özenin gösterilmemesi; evinizin sipariş verdiğiniz boya yerine başka bir renkte boyanması gibi),

• Maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikler içeren hizmetler ayıplı hizmetlerdir.

Ayıplı hizmetin sorumluluğu Hizmet Sağlayıcıya aittir.

Ayıplı hizmet durumunda haklarınız nelerdir?

Satın aldığınız hizmetin ayıplı bir hizmet olduğunu düşünüyorsanız,

Hizmetin yeniden sunulmasını talep edebilir,

• Hizmet sonucu ortaya çıkan eserin ücretsiz onarımını isteyebilir,

Ayıp oranında bedelden indirim talep edebilir,

• Sözleşmeden dönebilirsiniz.

Hizmet Sağlayıcı tercih ettiğiniz talebi yerine getirmekle yükümlüdür.

Bu haklarınızdan hizmetin ifasından sonraki 2 yıl içinde faydalanabilirsiniz.

Ayıp, ağır kusur ya da hile ile gizlenmişse bu zamanaşımı süresi uygulanmaz.

Güvenli ürün nedir?

Satışa sunulan her ürünün insan sağlığı; can ve mal güvenliği; hayvan, bitki yaşam ve sağlığı; çevre ve tüketicinin korunması açısından asgari güvenlik koşullarını sağlaması gerekir. Piyasaya arz edilen ürünlerin güvenli olması üreticinin, yetkili temsilcisinin veya ithalatçının sorumluluğundadır.

Ürün alırken nelere dikkat etmelisiniz?

• Satın alma aşamasında her ürünün öncelikle ambalajını dikkatle inceleyin.

Ürün ambalajları üzerinde yer alan uyarıları dikkatle okuyun, kullanım talimatları doğrultusunda hareket edin.

Çocuklara yönelik ürünlerde olası riskler ve oluşabilecek tehlikelere karşı daha dikkatli olun.

OYUNCAKLAR

CE işareti taşıyan ürünleri tercih edin.

• Çocuğunuzun yaş ve becerilerine göre ürün seçin, yaş sınıflandırması uyarılarına dikkat edin.

• Keskin kenarlı, küçük parçalar içeren, parmakların sıkışabileceği mekanizmaları bulunan oyuncaklara özellikle dikkat edin.

• Etikette yer alan güvenlik uyarıları ve kurulum talimatlarını okuyun, çocuğunuza oyuncağı nasıl kullanacağına dair bilgi verin.

Bisiklet, kaykay, paten gibi ürünlerde çocuğunuzun kask, dizlik gibi ekipmanları kullandığından emin olun.

KIRTASİYE ÜRÜNLERİ

Üretici veya ithalatçısının açık adının ve adresinin bulunduğu ürünleri tercih edin.

• Üretici veya ithalatçısına dair hiçbir bilgi bulunmayan ürünleri satın almayın.

• Boya kalemlerinde “EN 71 standardına uygundur” ibaresi olduğuna emin olun.

• Oyuncak şeklinde olan veya oyuncak niteliği taşıyan kırtasiye ürünlerinde ise hangi yaş grubuna yönelik olduğuna dair ibarelerin ve diğer uyarıların bulunup bulunmadığına bakın.

• 36 aydan küçük çocuklar için risk oluşturan kırtasiye malzemelerinde bulunan uyarıları muhakkak dikkate alın.

• Oyuncak şeklinde olan ürünlerde “CE” markasının bulunup bulunmadığı kontrol edin.

İhtiyacınız olmayan mal ve hizmetleri satın almaktan uzak durmanız yararınıza olacaktır.

‘Bilinçli tüketici sağlıklı ekonominin temelidir.’