Özkan YILDIRIM

Celal Bey öncelikle sizden başlayalım isterseniz , sizi   kısaca bir tanıyalım röportajımıza  başlayalım böylelikle.

46 YILDIR BU SEKTÖR İÇERİSİNDEYİM

1964 doğumluyum, Mustafakemalpaşa-Çördük köyündenim ama  hayatım Mustafakemalpaşa'da geçti. 1974 yılından beri de bu mesleği yapıyorum.1974- 1987 arasında çıraklık ve kalfalık yaptım, 1987 yılında edinmiş olduğum tecrübe ve birikimlere istinaden kendi işyerimi açtım o günden bugüne kadar bu şekilde devam etmekteyiz. Toplamda 46 yıldır bu meslek içerisindeyim ,oğlum Hasan’da bana burada çalışmalarımda destek vermekte. O da gerçekten güzel bir şekilde kendini yetiştirdi. 2000 yılında zirai donanımın  servisi olduk, bu şekilde çalışmalarımız devam ediyor.

Peki Celal Ustam, bizlere Başak traktörü tanıtır mısınız?  Nasıl bir aşamadan sonra bugünlere geldi?

Başak Traktör 1997 yılına kadar Steyr üretiyordu. 1997 yılında Avusturyalılarla lisans anlaşmamız bittikten sonra devlet olarak  bunun ismini Başak traktör olarak değiştirdik, bu isim altında üretmeye başladık. Zaten bütün parçalarımızı  kendimiz yapmış olduğumuz için sağ olsun rahmetli Erbakan hocamız da küçük bahçe traktörü Başak traktörün ismini devlete bağışladı. Üretim merkezi Sakarya-Adapazarı’nda  biz de burada  Mustafakemalpaşa’daki yetkili servisiyiz .

120 BEYGİRLİK YENİ MODELİMİZ MÜKEMMEL

Peki Başak traktörün Mustafakemalpaşa bölgesindeki kullanımı nasıl?

Ben size şu kadar söyleyeyim daha geriye gideyim, zirai donatım döneminde 1 yılda Karacabey ve Kemalpaşa'da 3000 adet traktör satıldı. Yani halk arasındaki değerimizi bilin diye söylüyorum, altyapısı olan bir çiftçimizin  olmazsa olmaz markalarından biri Başak Traktör’dür. Bir çiftçinin 4 tane 5 tane traktörü olsa mutlaka bir tanesi Başak Traktör’tür. Biz şu an onun 120 beygirini yaptık. İnşallah bunlar daha da artacak diye tahmin ediyorum. 47- 55- 60- 75- 80 -90 -100- 110 ve 120 beygir olarak üretim yapılmakta. Tabii bunların  da kendi aralarında fonksiyonel anlamda 5-6 çeşitleri mevcut. Bundan sonra da hedefimiz İnşallah Başak Traktör olarak 140 beygir olacak.

YERLİNİN FİYAT VE YEDEK PARÇA AVANTAJI

Genç Ustam, Hasan Bey kardeşim şimdi seni tanıyalım istersen biraz kendinden bahseder misin bize?

Ben Hasan İnci, babamla birlikte, çocukluğumdan beri buradayım.  1990 doğumluyum Çördük köyündenim gözümü açtığımdan beri buradayım. Bir ara üniversite dönemimiz oldu İşletme Fakültesi mezunuyum  ayrıca. Kısa dönem Askerliğimi yaptıktan sonra tekrardan buraya babamın yanına geldim. Kendimi geliştirmeye yetiştirmeye çalışıyorum bu pandemi döneminde  mesleğimizin değerini çok daha iyi anladık. Biz öncelikli olarak hedefimiz Çiftçimize  hizmet olduğu için mesleğimizin  değerini çok iyi anladık sokağa çıkma yasağı zamanlarında dahi  köylere arızalara gittik. Bakımlarını yaptık ,orada yapamadıklarımızı buraya getirdik.

Hasan Bey, bize  isterseniz göz bebeğiniz olan 120 beygirlik son model Başak Traktör’ünüzü  tanıtır mısın?

FABRİKAMIZ ADAPAZARI’NDA

120 beygirlik Başak Traktör’ümüz  gerçekten sizin de söylemiş olduğunuz gibi bizim göz bebeğimiz. 3.6 litre,D-30  Camrai  motora sahip,tam otomatik zf şanzımanımız var tasarımı tamamen yerli mühendislere  ait bir traktördür. 2017 Simav Tarım Fuarı'nda en iyi tasarım ödülünü almıştır, dünyaca da ödüllü olan bir traktörümüzdür. Türkiye'de bu sezon satışımıza başlandı. Mustafakemalpaşa'da bu segmentteki ilk traktörümüzü geçtiğimiz ay Orta Mahallede çiftçilik yapan bir müşterimize  satıldı, bu çiftçimiz daha önceden de Başak Traktör kullanıyordu şimdi yine değişiminde bizi   tercih etti sağ olsun.Yedek parçasında da hiçbir sıkıntı yok yerli üretim bulduğu için Sakarya'da olduğu için altyapımız çok güçlü çok kuvvetli.

İHRACATIDA YAPILIYOR

Celal Ustam şimdi de size bir sorum olacak sonuçta Türkiye'nin ürettiği  yerli iha'lar, yerli siha'larla birlikte yerlilik, dışabağımlı olmama durumu çok önemli bir hal aldı. Başak traktörün de yerli olmuş olması gerçekten bizleri  mutlu etti. Sonuçta dövizimizin dışarıya çıkmaması anlamında bu konu çok önemli.

Gerçekten öyle, traktörümüz Türkiye çapında satılırken dışarıya asla ve asla telif hakkı ödemiyoruz, paramızın tamamı içeride kalıyor. Ayrıca  Azerbaycan'a olsun Balkan ülkelerine olsun, Afrika ülkelerine olsun ihracatı da yapılıyor.

PERFORMANSLARI GÖZ KAMAŞTIRICI

Genç Usta Hasan Bey kardeşim sen bu konularda neler söylemek istersin?

Kesinlikle babama katılıyorum. Örneğin 75 beygir motor segmentinde Türk pazarında kullanılan en iyi motorun kendimizde olduğu bir gerçek. Üzerinde bugün kimsenin kullanmadığı buçuklu  şanzıman  var, rektefiyesi kolay, yedek parçası uygun bir motor, bu konular motor için traktör için traktörün servisi için çok önemli. Hiçbir şey yapamazsam ben bugün arabaya bindiğimde 2 saat sonra f Fabrikamdayım gider bütün ihtiyaçlarımı alırım gelirim. 24 saat içerisinde vatandaşıma teslim ederim, ki sezonda çiftçinin başına bir şey geldiğinde fabrikamızın yoğun desteği ile örneğin ağır bir parça gelecek bu kargoda süre kaybetmesin diye fabrikadan özel aracımız çıkıp buraya kadar getiriyorlar, sağ olsunlar. Bu da çok iyi çok önemli bir kazanım bizler için çiftçimiz için.

İthal  “x”  bir marka traktör arıza yaptığı zaman yani parça yurtdışından geleceği için örneğin sezon ortasında arıza yaptığında vatandaş 15 gün, 20 gün bir ay parçanın  gelmesini bekliyor geldikten sonra tamirat süresi da var tabii bayağı bir sıkıntı olabiliyor ,sonuçta  çiftçimizin çalışacağı süre örneğin  domates hasadı 70 günlük  bir süre var vatandaş tamir için böyle bir ay beklemesi durumunda tabii büyük zaman kaybına, büyük maddi zarara da uğrayabiliyor, bunlar göz ardı edilememeli. Bu tür durumlar kesinlikle bizde yok bu pandemi  döneminde ayrıca fabrikamız yetkili servisleri için Sanayi Bakanlığı'ndan özel izin alıyorlar. Sonra bize bunu telefonla gönderiyorlar sonra biz bu sokağa çıkma yasağı olan günlerde  bile bu belgeyi görüntüyü kolluk kuvvetlerine göstermemiz durumda yeterli oluyor, ihtiyaç duyulan   yere gidebiliyoruz,  fabrikamızdan böyle bir destekte görüyoruz.

FABRİKAMIZDAN BÜYÜK DESTEK GÖRÜYORUZ

Fabrikamızın bu konuda bize  çok büyük desteği var. Örneğin garantili bir traktörümüz arıza yaptığında biz tarlaya arıza yerine gidiyoruz. Orada tamir edilebilecek durum varsa güzel bir şekilde orada yapıyoruz. Onarım  tarlada yapılacak gibi değilse çekici ile buraya getiriyoruz, devamlı çalıştığımız çekici arkadaşlarımız var ve sonra biz çekiciyi bunun ücretini kendimiz ödüyoruz kesinlikle vatandaşın cebinden herhangi bir ücret  çıkmıyor. Biz de burada bu tamiratı  yaptıktan sonra traktörlerini kısa sürede  teslim ediyoruz.

BAŞAK TRAKTÖR’ÜN HEDEFİ TÜRKİYE’DE BİR NUMARA OLMAK

Son olarak neler eklemek istersiniz Celal Bey?

Başak Traktör Sanko Holding bünyesindedir. Başak traktörün hedefi Türkiye'de 1 numara olmaktır ve İnşallah biz bunu gerçekleştireceğiz. Ben SankoHolding'in  yaptığı yatırımlardan dolayı buna inanıyorum. Sanko Holding fabrikayı aldığında aldığı paranın 10 katı yenilenmek için bütçe ayırdı. Tabii bu  büyük bir hareket getirdi,  diğer traktörlerden eksiğimiz yok fazlamız var, bu kesin fiyat anlamında da neredeyse yarı yarıya bir fiyat durumu var. Bu fırsatı kesinlikle çiftçimizin kullanması lazım bizim müşterimiz olan çiftçimiz kesinlikle malının kıymetini biliyor ve bizden çok daha iyi reklamımızı yapıyorlar sadece çiftçimize şunu söylemek istiyorum yerli ve milli olma yolunda bizi tercih etmelerini istiyorum.

Şampiyon sporculardan Başkan Aktaş’a ziyaret Şampiyon sporculardan Başkan Aktaş’a ziyaret