SON DAKİKA
Hava Durumu

#borç

A Gazete - borç haberleri, son dakika gelişmeleri, detaylı bilgiler ve tüm gelişmeler, borç haber sayfasında canlı gelişmelere ulaşabilirsiniz.

Ali Ay'dan dikkat çeken açıklamalar Haber

Ali Ay'dan dikkat çeken açıklamalar

Duygu Doğan Bursaspor eski başkanı ve Bursalı İş İnsanı Ali Ay, basın toplantısı gerçekleştirdi. Birçok soruya açıklık getiren Ali Ay, mevcut başkan Recep Günay'a kongre kararı için 10 gün süre verdi. Başkanlık görevinin sona ermesinin ardından sosyal medya, yazılı ve görsel medyada hakkında çok eleştiri olduğunu ancak camiada kaos ortamı oluşturmamak adına sessizliğini korumayı tercih ettiğini söyleyerek başlayan Ali Ay, "Yaptığımız görüşmelerde yaşananları anlatmaya çalıştım. Bugün biraraya gelmemizin sebebi ise camiamızın son zamanlarda özellikle mevcut yönetim tarafından kulübümüzün resmi internet sitesi üzerinden tarafıma yönelik yapılan açıklamalardır. Hepiniz biliyorsunuz ben bu işte çok çektim. Bursaspor'a iyilik yaptım ve cezasını çektik. Hiç düşünmüyordum Bursaspor'a başkan olmayı. Recep Günay aday olduktan sonra ben Ali Ay gibi bir isme başkanlığı devretmeye hazırım dedi. Biz de değerlendirme yaptıktan sonra aday olmaya karar verdim. Yoksa hiç aklımdan geçmiyordu. Sırf Recep Başkanın konuşmasına istinaden yaptım başkanlık açıklamasını" dedi. Banka müdürünü arayıp soran var "Görevi teslim aldığımızda bir çok daha farklı düşünüyorduk. Şu anki durum onun yanında yavru kalır" sözleriyle devam eden Ay, "Bursaspor'da şöyle bir problem var: Bir önceki yönetim, bir sonraki yönetime bilanço yapılıyor, ama 3 ay öncesinden bilanço ediliyor. Yazıcı döneminden kalan 120 milyon lira bir vergi borcu vardı. Ankara'ya gittik bunun için ve bize yardımcı oldular. Frey'in alacağı için 850 bin Euro ödememiz gerekirken, bir milyon 900 bib euro civarında bir para ödedik. Belediyemiz, valimiz 15-20 kişilik bir grup kurduk. 120 milyon lira civarında Özlüce'yi alabilseydik alacaktım. Sonra il spor müdürlüğüne devredilmesi gerektiğini söyledim. Biz her ay 25-30 milyon liraya yakın futbolcu parası ödedik. Herkes diyor ki Ali Ay bu parayı verdi mi? inanmayanlar da var. DenizBank müdürünü arayıp soranlar var. Biz bu paraları ödemesek ne olurdu? Ben anlamıyorum bu insanları. Vermseydin bu parayı diyorlar. Ya ben bu parayı neden sileyim alın terim. Farklı ödemeler yapmam gerekirken Bursaspor'a ödeme yaptık" ifadelerini kullandı. En büyük hatam tüzük kongresindeydi Ali Ay en büyük hatasının tüzük kongresinde olduğunu söyleyerek şöyle devam etti: "Hepimiz dedik ki denetleme kurulu olursa Bursaspor camiasına gerekli bilgileri verir. Yalçın Canbaz zamanında çok iyiydi denetleme kurulu. Ama sonra yanlış bilgiler verildi. Bizi göndermek için ellerinden ne geliyorsa yaptılar. Algı yaptılar. Bıraktığımızda 413 milyon lira borç bıraktık. 5 yıllık proje yapmıştık, devam etmedi. Borç üstüne borç eklendi. Maalesef bu duruma geldi. Biliyorsunuz otobüse geldiler. Evimize geldiler. Moral motivasyon düştü. Sosyal medyaya, bütün Türkiye'ye rezil ettiler bizi. Samet hoca gitti, neticesinde düştük. Devre arasında takıma takviyeye ihtiyaç vardı. 12 milyon lira bir paraya ihtiyacımız vardı. O zaman arsa sattık. Ama sosyal medyada gördüklerinden sonra vazgeçtiler. Eğer o arsayı satmış olsaydık iki tane futbolcu alacaktık. Bende para bitmişti. 20 milyon TL'ye yakın para verdim Bursaspor'a. Şubat veya Mart sonu gibi de 19 milyon lira kulübe para verdim. 7 milyon lira arsayı almak istediler. Onlara vereceğime kendim alırım dedim. 4 milyon 800 Euro karşılığında arsayı aldık. Karşılığında 19 milyon TL verdim kalanını da alacağımdan düşürdüm. Bunun neresi yanlış?  Neticede bizim 40-45 milyon lira gibi arsa gelirimiz oldu. Bursaspor'un o kadar borcunu alt yapıya önem verceksiniz, stad ismini satacaksınız ya da belediyelerle ortak arsa işi yapacaksınız. Bursa maalesef Bursa'da Bursasporlu parmakla sayılacak kadar az. 25 milyon euro versinler Bursaspor Süper Lig'de  İçerde 15 milyon Euro alacağı olan bir adam, alacağına temlik koydurması lazım. Bunu ben değil herkes yapıyor. Mesut başkan zamanında Ziraat Bankası'na koyduk temlik. Erkan Kamat aradı, TOFAŞ'a temlik koydurmuşsunuz 300 bin dolar onu kaldırır mısınız kullanayım o parayı dedi. Her şeyi işte bunu isteme dedim. Çünkü Ziraat Bankası'na ödeyeceğim o parayı. Ben son sene 45 milyon tl ödedim bankalara. Daha beş kuruş da para almış da değilim. Versin birisi 15 milyon Euro'yu Bursaspor Süper Lig'de. Bütün herşeyi ödersiniz. Herkes korkuyor. Korkulacak hiçbir şey yok. Bir günlük olay. Ama şehir birleşecek" Recep Başkana 10 gün süre veriyorum Bursaspor başkanlığı hakkında konuşan Ali Ay, "25 milyon Euro'yu bulmak Bursaspor için büyük bir problem değil. Şuan Bursaspor'un başında bir başkan var. Bir başkan varken ben adayım demek olmaz arkadaşlar. Resmi siteden bir kongre açıklaması bekliyorum. Ben burada Banaz yönetimine teşekkür ediyorum. Çok güzel gidiyorlardı ama onları da gönderdik. Tahta ile ilgili çalışmalar da yapıyordu. Kimsenin borcu kalmadı futbolculardan. Şuan gerekli olan para aylık 10 milyon 500 bin lira. Recep başkan bunları halledecekse tabiki kalsın. Ama gittiği yol yanlış. Piyango diyor. Yok kardeşim yok. Biz neler yaptık. Bu milletin cebinde akrep var. Kongre tarihi için bir hafta 10 gün Recep başkana süre veriyorum. 3 ay sonra başkanlığı alırsam bu iş olmaz" dedi. "Sezon sonunda kadar ödemeleri yapacağız" Şunu vaad ediyorum. Sezon sonuna kadar ödemeleri yapacağız. Tahta konusunda söz veremiyorum. Yönetim kurulu listesinde sadece bir kişi var şu an. Ama isimler var aklımda. Bu iş ne kadar gecikirse bizim aleyhimize. Başka aday çıkarsa aday olmam diye neden söyledim. Nerede fazla muhalefet oldu orada problem oldu. Bizim ilk dönemimizde gayet güzel gidiyorduk. İkinci dönemde 4-5 tane aday çıktı. Herkes kendini düşünüyor. Benim ayarımda biri çıkarsa ben aday olmam. Ben denedim olmadı. Gençleri bırakırım işi. Ama mali gücü zayıf biri çıkarsa o zaman çekilmem. İstikrar vurgusu Ben istikrardan yanayım. Bir işletmem var. Yanımda çalışan bazı arkadaşlarım ayrıldı. 27-28 yıl benimle çalıştı. Sivasspor'a bakın. Mecnum Odyakmaz ile düştüler çıktılar. Bizimle çok uğraşan tayfalar Selim Kurtulan tayfası olmasaydı daha farklı olabilirdi. Para olmazsa ne yapabilirsin. Bu profesyonel Spor. Harcayacaksın ki başarı gelsin. Kulüpler öyle bir hale gelecek ki aşağıdaki kulüpler yukarı doğru gidecek dedik. Bursaspor'un 60 senede 60 tane yönetim utanç verici. Camianın kendini sorgulaması lazım. Bir işin başına geliyorsak 4 yıllık gelmemiz lazım. Recep başkan karar almadıktan sonra bu işler afaki. Ben her sene Bursaspor için 2 milyon Euro para ödüyorum. Biz geldiğimizde şirketleşme ile ilgili İstanbul'dan bir şirket getirdik. Bir seneye yakın çalıştılar. Ali Ay başkan Bursaspor'u satacak dedikleri için bu işten vazgeçtim. Ben gelirsem eğer, şirketleşme konusu ilk hedefim. Bursaspor'u bu hale getiren yapının muhakkak silinmesi lazım. Böyle gittiği sürece hiçbir şey olmaz.  Vicdanen rahatım Enver ile ilgili onun kararını verecekler yönetim. Bu işten anlayan arkadaşlarla görüşeceğiz. Bursaspor'un da bir abiye ihtiyacı var. Tabi ki olursa iyi olur. Özer Hurmacı ile ilgili herhangi bir tasarrufum yok. Olur mu olmaz mı onun kararını da hep birlikte veririz. Kongre kararı açıklansın her şeyi konuşuruz. Vicdanen o kadar rahatım ki. Ben gereken her şeyi yaptım. Bazı yönetimlere yapılanlar bize de yapılsaydı şuan Bursaspor başka bir konumdaydı. Şu an taraftar da her şeyin farkında. Onlara da buradan teşekkür ediyorum. Herkes her şeyin farkında şuan.  "Bursaspor FK'dan bahsedene küfür ederim" Taraftarların imza toplanmasına da Recep başkana da karşı olduğunu söyleyen Ali Ay, "Taraftar da Recep başkanı anca böyle gönderebiliriz diye düşünüyorlar. İki gün sonra taraftar getirdi seni buraya demelerini istemiyorum. Ki diyeceklerini düşünüyorum. Siz sportif başarıya bakıyorsunuz. Ben daha farklı bakıyorum. Bursaspor'a Bursaspor FK'dan bahsediyorlar. En önce karşı çıkan benim. Küfür ederim bunu söyleyene. Bunu düşüneceğimize Bursaspor'u nasıl kurtarabiliriz diye bakmamız lazım. Kolaya kaçıyorlar.  Bize karşı herhangi bir problem yok. Kent dinamikleri ile görüşmeler yapıldı. Tek başına götüremezsiniz bu işi. Herkesin birleşmesi lazım. Ben şu kadarını söyleyeyim. SGK ve vergi borçları 10 yıla yayılmış durumda. Banka borcu var. Banka borcu yükünden kurtulması lazım. Bunları hesaplandığında Bursaspor'a lazım olan para, 300 milyon lira bir para. Bu parayla bu takımı tekrar birinci lige çıkarız arkadaşlar" şeklinde konuştu. Gelir getirici proje Üzerinde durduğu şeylerden birinin de gelir getirici proje olduğu ifade eden Ay, sözlerini şu şekilde sürdürdü: Birinci olarak alt yapı dedik. Vakıfköy'ü yenilemiştik. Bizden sonra alt yapı da önemini kaybetti. Şu an napıyorlar bilmiyorum. Oraya eğitmen, bilimsel eğitim lazım. Oradan yetişen futbolcular Bursaspor'a para kazandırıyor. Arsa projeleri lazım. Biz bunları yaptığımız için kıskandılar galiba bizi. Çok güzel projeler var. 19 tane de OSB var Bursa'da. Alt yapıdan futbolcu geldiği takdirde üst yapı daha düzgün olacak.  Başkan işi uzatıyor Recep başkan işi uzatıyor. Bıraksın artık. Dosyalar hazırlamış kendine. Götüremezsin bırak. Korkmuyorum diyor. Korkma da zaten. Ama sende o güç yok. Ben yönetici arkadaşlarıma diyorum ki geleceksen eğer 5 milyon lirayı koy kenara. Piyango diyorsun. Olur mu olmaz mı bilinmez. Olursa hepimiz çok seviniriz tabi. Benim eşim ve ailem istemiyor aslında. Ona rağmen Bursaspor sevgisi ağır basıyor bende.

'İşsizlik oranımız gerilemiştir' Haber

'İşsizlik oranımız gerilemiştir'

Plan ve Bütçe Komisyonu’nda ek bütçe kanun teklifi görüşmeleri başladı. Cumhurbaşkanı Yardımcısı Cevdet Yılmaz, 2023 yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu’nda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi hakkında bilgi verdi. Yılmaz, bütçe açığına ilişkin olarak, “2022 yılında uyguladığımız politikalar ve aldığımız önlemlerle yakaladığımız yüksek büyüme ve artan gelir performansımız sayesinde yılı, sene başındaki öngörümüz olan yüzde 3,5 yerine yüzde 1,0 oranında bir bütçe açığı ile kapattık. Böylece, 2022 yılında beklenenin oldukça üzerinde bir bütçe performansı yakalamayı başardık. Bu çerçevede, düşük bütçe açığı ve borçlanma maliyetleri katkısıyla AB tanımlı kamu borç stokunun Gayri Safi Yurt İçi Hasılaya oranı 2022 yılında bir önceki yıla göre yüzde 41,8’den yüzde 31,7’ye gerilemiştir” ifadelerini kullandı. 6 Şubat’ta Kahramanmaraş merkezli depremin kamu harcamalarında artışa neden olduğunu belirten Yılmaz, “Depremin yol açtığı yıkımın maliyeti yaklaşık 104 milyar doları bulmaktadır. Bu gelişmeler bir yandan gelir beklentilerimizi ve harcama büyüklüklerimizi etkilerken, diğer yandan ihtiyaçlarımızı farklılaştırmıştır. Küresel belirsizlik ve risklerin devam ettiği bu makroekonomik ve jeopolitik ortamda, yüzyılın en büyük afetlerinden birinin de yaşanmış olmasıyla, bütçemizdeki mevcut ödeneklerin dağılımını ve miktarını yeniden taksim etme ve dolayısıyla kamu hizmetlerinde herhangi bir aksaklık oluşmaması amacıyla 2023 yılı bütçemizde revizyona gitme ihtiyacı hasıl olmuştur. Bizler bu ek bütçeyle Cumhurbaşkanımız liderliğinde; depremden etkilenen illerimizi daha güçlü şekilde ayağa kaldırmayı, çiftçimizin, esnafımızın, işçimizin, emeklimizin yanında olmayı, ihtiyaç sahibi vatandaşlarımızın sosyal desteklerle yanlarında olmayı ve ülkemizin kalkınma potansiyeline katkı sağlayacak eğitim ve sağlık başta olmak üzere altyapı yatırımlarını daha hızlı tamamlayabilmeyi amaçlıyoruz” şeklinde konuştu. Uluslararası kuruluşların küresel ekonomiye yönelik büyüme tahminlerini aşağı yönlü revize etiğini söyleyen Yılmaz, “Bu kapsamda, OECD, küresel ekonominin 2023 yılı büyüme tahminini yüzde 2,7 olarak açıklamıştır. IMF ise, 2023 yılı için küresel büyüme beklentisini yüzde 2,8 olarak belirlemiştir. Ayrıca, 2023 yılında ticaret büyümesinin geçmiş tahminlerden daha düşük seviyelerde gerçekleşeceği öngörülmektedir. Nitekim, IMF tarafından dünya ticaretindeki büyümenin 2022'deki yüzde 5,1 düzeyindeki artıştan 2023'te yüzde 2,4’e gerilemesi beklenmektedir” diye konuştu. 'Ekonomimiz yılın ilk çeyreğinde yüzde 4,0 oranında büyüme kaydetmeyi başarmıştır' Dünya ekonomisinin yüzde 2.3 büyürken Türkiye ekonomisinin yüzde 6.2 büyüdüğüne dikkat çeken Yılmaz, “Ekonomik büyüklüğümüz 905,5 milyar dolar olurken, kişi başı gelirimiz 10 bin dolar sınırını aşarak 10 bin 655 dolara ulaşmıştır. Bu koşullar altında, yüzde 3,5 olarak öngördüğümüz bütçe açığının milli gelire oranı, mali disipline uygun olarak güçlü bir performansla yüzde 1 olarak gerçekleşmiştir. 2023 yılının ilk çeyreğinde ise ülkemizde Şubat ayında yaşanan Kahramanmaraş ve Hatay depremleri yüzyılın felaketi olarak insani kayıplarımızın yanında ciddi üretim kayıplarına yol açmıştır. Buna rağmen, ekonomimiz yılın ilk çeyreğinde yüzde 4,0 oranında büyüme kaydetmeyi başarmıştır. Bu dönemde, özel tüketim öncülüğünde gerçekleşen bu büyümeye yurtiçi talebin katkısı 6,8 puan olmuştur. Bununla birlikte, küresel rekabette Türkiye’yi üst sıralara taşımamıza katkı sağlayacak olan makine-teçhizat yatırımları 2019 yılının son çeyreğinden itibaren on dört çeyrektir kesintisiz büyüme kaydetmiştir. 2023 yılının ikinci çeyreği ve sonrasına ilişkin öncü göstergeler de güçlü bir iç talebe ve ılımlı bir ihracata işaret etmektedir. Önümüzdeki dönemde, dengeli, sürdürülebilir ve sağlıklı büyüme hedefimize yönelik politikalarımız bu çerçevede kararlılıkla sürdürülecektir” ifadelerini kullandı. '6 aylık ihracatımız 123,4 milyar dolar olarak gerçekleşti' Yılmaz,  “2023 yılında küresel ekonomide üretim ve dış ticaretteki zayıf görünüme ve özellikle ana ticaret ortaklarımızdaki olumsuz seyre rağmen, yılın ilk yarısında öncü verilere göre 6 aylık ihracatımız 123,4 milyar dolar olarak gerçekleşmiş bulunmaktadır. Aynı dönemde ithalatımız 184,8 milyar dolar olarak kaydedilmiştir. Art arda rekorlar kıran ihracatımızdaki artış eğilimi küresel gelişmelere bağlı olarak bir miktar yavaşlamış olsa da, içinde bulunduğumuz yılı geçtiğimiz seneye göre daha yüksek seviyelerde bir ihracat rakamıyla kapatmayı hedefliyoruz. Bu süreçte, gerek küresel olumsuzluklar gerekse ülkemizde meydana gelen yıkıcı deprem felaketine rağmen, aldığımız önlem ve destekler ile ihracatçılarımızın üstün çabaları sayesinde, dış pazarlardaki konumumuzu korumaya ve ihracatımızı nitelik ve nicelik olarak geliştirmeye devam etmemiz oldukça önemlidir.” Cari işlemler açığının enerji fiyatlarındaki artış sebebiyle enerji ithalatının 48.4 milyar dolar olduğunu hatırlatan Yılmaz, “2023 yılında cari açığımızın Gayri Safi Yurt İçi Hasıla'ya oranının OVP hedefimiz olan yüzde 2,5’in üzerinde bir seviyede gerçekleşmesini beklerken yılın ikinci yarısında oluşacak nispi iyileşmenin etkisi ile bugünkü seviyesinin oldukça altında olmasını öngörüyoruz. Toplam istihdamımız 2023 yılı Mayıs ayı itibarıyla mevsim etkilerinden arındırılmış olarak 31,7 milyon kişiye ulaşmıştır. Salgının derinden hissedildiği 2020 yılı Nisan ayına göre ise oluşturduğumuz ilave istihdam 6,5 milyon kişiyi aşmıştır. 2023 yılı Mayıs ayı itibarıyla mevsimsel etkilerden arındırılmış işsizlik oranımız gerilemiştir” dedi. '27 Haziran itibarıyla KKM bakiyesi 2,7 trilyon liraya ulaşmıştır' 2023 yılında kredilerin üretim, yatırım ve istihdama yönlendirilmesine destek olan selektif kredi politikalarının devamına önem verdiklerini ifade eden Yılmaz, “KOBİ’lerimiz ve girişimcilerimizi önceleyerek toplam kredi büyüklüğü 250 milyar lirayı bulan 14 farklı Hazine destekli Kredi Garanti Fonu paketi açıkladık. 23 Haziran itibarıyla sistemin başlangıcından itibaren sağlanan kefalet hacmi 730 milyar lirayı bulurken bu kefalet hacmi çerçevesinde ulaşılan kredi büyüklüğü 870 milyar liraya ulaşmıştır. Yılın ilk çeyreğinde faiz tavanlarının kaldırılmasıyla birlikte Kur Korumalı Mevduat uygulamasına olan talep artmış ve 27 Haziran itibarıyla KKM bakiyesi 2,7 trilyon liraya ulaşmıştır. Bu tutar toplam mevduatın yüzde 25’ini oluşturmaktadır. Uygulama başlamadan önce yüzde 60’ın üzerinde olan mevduatın dolarizasyon oranının ise 27 Haziran itibarıyla yüzde 40,7’ye gerilemiş olması son derece önemlidir. TL mevduatların desteklenmesi amacıyla KKM’ye uygulanan stopaj istisnası ile diğer TL mevduatlara uygulanan stopaj indirimlerinin süresini 2023 yılsonuna kadar uzatmış, döviz mevduatlarına uygulanan stopaj oranlarını ise yükseltmiş bulunuyoruz” şeklinde konuştu. 'Hanehalkı borcunun milli gelire oranı Türkiye’de yüzde 11 olarak gerçekleşmiştir' Yılmaz, borçluluk oranlarına ilişkin olarak, “2022 yılının son çeyreğinde kamu borcunun Gayri Safi Yurt İçi Hasıla’ya oranı gelişmiş ülkelerde yüzde 108,7 ve gelişmekte olan ülkelerde yüzde 65,3 iken Türkiye’de yüzde 32 seviyesinde gerçekleşmiştir. Hanehalkı borcunun milli gelire oranı ise gelişmekte olan ülkelerde ortalama yüzde 47,7 iken Türkiye’de bu oran aynı dönemde yüzde 11 olarak gerçekleşmiştir. Reel sektör borcunun milli gelire oranında da aynı durum söz konusu olup gelişmiş ülkeler ortalaması yüzde 106,7, Çin hariç gelişmekte olan ülkeler ortalaması yüzde 60,5 iken Türkiye’de aynı oran yüzde 55,2’dir. Sermaye piyasasının geliştirilmesine yönelik adımlarımızı da yine kararlılıkla atıyoruz. Yurt içinde gerçekleştirilen halka arzları özendirmek amacıyla SPK tarafından şirketlerimize sağlanan çeşitli kolaylık ve indirimler sayesinde şirketlerimizin halka arza olan talebi artarak devam etmektedir” diye konuştu. 'Depremin ekonomiye tahmini maliyeti yaklaşık 104 milyar dolar olarak hesaplanmıştır' Yılmaz, “'Asrın Felaketi' olarak nitelendirilen Kahramanmaraş ve Hatay depremleri, 120 bin kilometrekarelik bir alanda, Türkiye’nin tarımsal ve sanayi üretiminin yoğun olarak yapıldığı, şehircilik geleneklerimizin en güzel örneklerini barındıran, tarih, kültür ve turizm bakımından son derece zengin 11 ilimizi ve 14 milyon insanımızı doğrudan etkileyerek büyük bir yıkıma neden oldu. Kahramanmaraş merkezli depremlerde ortaya çıkan 30 katrilyon jullük enerji yoğunluğu, 1945’te atılan atom bombası ile Hiroşima’da ortaya çıkan 15 trilyon jullük enerji yoğunluğunun yaklaşık 2 bin katı büyüklüğündedir. Bu kıyas dahi felaketin boyutlarını net olarak ortaya koymaktadır. Bölgede; AFAD, TÜBİTAK ve MTA tarafından yapılan arazi çalışmaları sonucunda başta otoyollar ve demiryolları olmak üzere zeminde 3 ila 7 metreye kadar varan yer değiştirmeler gözlenmiştir. Bu depremlerde hayatlar yıkılırken başta şehirlerimiz ve altyapısı olmak üzere sanayi alanları, tarihi ve doğal zenginlikler, kırsal yerleşim alanları, sulama, iletişim, ulaşım ve lojistik altyapısı, eğitim ve sağlık kurumları, ibadethaneler ve sosyal donatı alanları büyük zarar gördü. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığının ilgili tüm kamu kurum ve kuruluşlarının katkıları ile Mart ayında yayımladığı 2023 Kahramanmaraş ve Hatay Depremleri Raporu kapsamında depremin ekonomiye tahmini maliyeti yaklaşık 104 milyar dolar olarak hesaplanmıştır. Çok geniş bir alanda çok büyük bir nüfusu çok çeşitli boyutlarda etkileyen bu büyük felaket sonrasında milletimizle kenetlenerek hızlı bir müdahale gerçekleştirdik. Başta arama kurtarma faaliyetleri olmak üzere akut dönemde 275 bin ve bugüne kadar toplamda 650 bin personel ve 51 bin gönüllü vatandaşımız sahada görev yapmıştır. Ayrıca, dünyanın farklı ülkelerinden, 11 bin 488 personel ülkemize destek vermiştir. 20 bin iş makinesi, 141 helikopter, 82 uçak ve 37 geminin faaliyet gösterdiği deprem bölgesinde deniz, hava ve kara araçları ile ilk andan itibaren etkili bir müdahale gerçekleştirilmiştir.” 'Deprem zararlarının giderilmesi amacıyla bütçeden toplam 762 milyar lira harcama yapılması öngörülmektedir' Yılmaz, bölgeye 1 milyon 3 bin 218 çadır sevk edildiğini aktararak, “350 çadır kentte ve parçalı çadır alanlarında toplam 2 milyondan fazla vatandaşımız kurulan çadırlarda geçici olarak barındırılmıştır. Geldiğimiz noktada çadırlara olan ihtiyaç azalmakta, geçici barınma ihtiyacı kurulan konteyner kentler ile karşılanmaktadır. Şu anda 121 çadır kentte 17 bin 866 çadır kurulu olup 67 bin 190 kişi bu çadır kentlerde barındırılmaktadır. Kurulan 312 konteyner kentte ise 164 bin 982 konteynerde 423 bin kişi barındırılmaktadır. Mobil fırın ve mutfakların kurulduğu, günlük 12 milyon ekmek üretiminin sağlandığı deprem bölgesinde, sıcak yemek ve içme suyu ihtiyaçları giderilmiş, süratli bir yaklaşımla seyyar tuvalet, seyyar elektrik santrali gibi diğer temel ihtiyaçlar sağlanmıştır” ifadelerine yer verdi. Cumhurbaşkanı Yardımcısı Cevdet Yılmaz, depremle ilgili aktarılacak büyüklüğe dikkat çekerek, “Ek Bütçe Kanunu Teklifinde, afet konutlarının yapımı ve altyapı hasarlarının giderilmesi için 482,8 milyar lira olmak üzere depremden zarar gören vatandaşların ihtiyaçlarının karşılanması ve kamu idarelerinin yapı stokunda oluşan zararların giderilmesi gibi amaçlarla toplam 527,3 milyar lira ödenek öngörülmüştür. 2023 yılında, diğer ödenek imkanları da dikkate alındığında deprem zararlarının giderilmesi amacıyla bütçeden toplam 762 milyar lira harcama yapılması öngörülmektedir” dedi. KAYNAK:İHA

DİSKİ'den su borçlarına yapılandırma Haber

DİSKİ'den su borçlarına yapılandırma

DİSKİ Genel Müdürlüğü, 09 Mart 2023 tarihli Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırması Kanunu, Resmî Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmesiyle Diyarbakır’da su borcu olan vatandaşların bu düzenlemeden yararlanabilmesi için harekete geçti. Son gün 30 Haziran 31 Aralık 2022 öncesinde su faturası borcu olup gecikme faizi ve cezaları biriken ve bu yeni fırsattan yararlanmak isteyen abonelerin, 30 Haziran 2023’e kadar DİSKİ’ye müracaat etmeleri gerekiyor. DİSKİ Genel Müdürü Fırat Tutşi, hedeflerinin tüm borçluları, borç yükünden en kolay şekilde kurtarmak olduğunu söyledi. Tutşi, ‘‘Hedefimiz, tüm borçluları borç yükünden en kolay şekilde kurtarmak. Başvuruda bulunan abonelerimizin gecikme faizlerini ve cezalarını siliyoruz, büyük ödeme kolaylıkları sağlıyoruz. 20 Mart 2023 itibariyle müracaatlarımız başladı. Su borcu olan bütün vatandaşlarımızı bu önemli imkandan yararlanmaya davet ediyorum’’ dedi. 48 taksitli ödeme imkanı Vatandaşların yapılandırma ile ilgili detaylı bilgiye DİSKİ ödeme noktaları, Alo 153 ve DİSKİ web sitesi üzerinden ulaşılabileceğini vurgulayan Tutşi, ‘‘Abonelerimizin peşin veya 48 aya varan taksit imkanlarıyla, istedikleri şekilde ödemelerini yapmasını sağlıyoruz. Geçtiğimiz yapılandırmadan yararlanamayan, yararlanmaya başlasa da ödemelerini tamamlayamayan abonelerimizin bu imkandan faydalanacağını düşünüyoruz” diye konuştu. Büyük yatırımlar için büyük fırsat Tutşi, tüm geliri, sudan olan DİSKİ Genel Müdürlüğünün tüm yatırımlarını su gelirleri ile yaptığını söyledi. Tutşi, "Abonelerimiz ödemelerini düzenli yapmadıkları veya ödeme yapmadıkları zaman memleketimize hizmetlerimizin aksamasına neden olmaktadır. Abonelerimiz borçlarını zamanında ödemelerini bekliyoruz. Yapılandırma bunun için önemli bir fırsat sunmaktadır. Kurumumuz alacaklarını tahsil etmesi durumunda memleketimizde yatırıma dönüştürülecektir. Kampanyadan faydalanan 100 bin 927 abonenin 5326 abonenin şuana kadar yapılandırması yapılmıştır. Vatandaşlarımız kadar DİSKİ içinde bu yapılandırmayı büyük bir fırsat olarak görüyoruz. DİSKİ olarak Diyarbakır için büyük yatırımlar yapmaya başladık. Geçmiş borç defterlerini kapatıp bu yatırımlara yoğunlaşmak istiyoruz" şeklinde konuştu. Kaynak: İHA

MTV, emlak vergisi, trafik cezaları nasıl yapılandırılacak? Haber

MTV, emlak vergisi, trafik cezaları nasıl yapılandırılacak?

Kamuoyunda, vergi affı, borç affı olarak bilinen "Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi" TBMM Başkanlığı'na sunuldu. Yapılandırma kapsamına alınan borçlar teklifte şu şekilde sıralandı:  a) Hazine ve Maliye Bakanlığına bağlı tahsil dairelerince tahsil edilen; 1) 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanunu kapsamına giren; (aa) 31/12/2022 tarihinden (bu tarih dâhil) önceki dönemlere, beyana dayanan vergilerde bu tarihe kadar verilmesi gereken beyannamelere ilişkin vergi ve bunlara bağlı vergi cezaları, gecikme faizleri, gecikme zamları (gelir veya kurumlar vergisine mahsuben 2022 yılında ödenmesi gereken geçici vergi hariç), (bb) 2022 yılına ilişkin olarak 31/12/2022 tarihinden (bu tarih dâhil) önce tahakkuk eden vergi ve bunlara bağlı vergi cezaları, gecikme faizleri, gecikme zamları, (cc) 31/12/2022 tarihinden (bu tarih dâhil) önce yapılan tespitlere ilişkin olarak vergi aslına bağlı olmayan vergi cezaları, yapılandırma kapsamına alındı. Ayrıca, aşağıdaki alacaklarda yapılandırma kapsamında:  2) 31/12/2022 tarihinden (bu tarih dâhil) önce verilen idari para cezaları, 3) Yukarıdaki bentler dışında kalan ve 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun kapsamında tahsil dairesine takip için intikal etmiş olan asli ve fer'i amme alacakları, 4) İşletmede mevcut olduğu hâlde kayıtlarda yer almayan ya da kayıtlarda yer aldığı hâlde işletmede bulunmayan emtia, makine, teçhizat, demirbaşlar ile kasa mevcudu ve ortaklardan alacakların beyanı, b) 31/12/2022 tarihinden (bu tarih dâhil) önce 27/10/1999 tarihli ve 4458 sayılı Gümrük Kanunu ve ilgili diğer kanunlar kapsamında gümrük yükümlülüğü doğan ve Ticaret Bakanlığına bağlı tahsil daireleri tarafından 6183 sayılı Kanun hükümlerine göre takip edilen gümrük vergileri, idari para cezaları, faizler, gecikme faizleri, gecilcme zammı alacakları, SGK BORCU YAPILANDIRMA KAPSAMINDA MI? Evet, SGK'ya olan borçlar da yasa kapsamına alındı. Tasarıda bu konuda söyle denildi:  c) Sosyal Güvenlik Kurumuna bağlı tahsil daireleri tarafından 6183 sayılı Kanun kapsamında takip edilen ve bu Kanunun yayım tarihine veya bu Kanunun ilgili hükümlerinde belirtilen sürelerin sonuna kadar tahakkuk ettiği hâlde ödenmemiş olan; 1) 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasımn (a), (b) ve (c) bentleri kapsamındaki sigortalılık statülerinden kaynaklanan, 2022 yılı Aralık ayı ve önceki aylara ilişkin sigorta primi, emeklilik keseneği ve kurum karşılığı, işsizlik sigortası primi, sosyal güvenlik destek primi ile bunlara bağlı gecikme cezası ve gecikme zammı alacakları, 2) 2022 yılı Aralık ayı ve önceki aylara ilişkin isteğe bağlı sigorta primleri ve topluluk sigortası primi ile bunlara bağlı gecikme cezası ve gecikme zammı alacaklar, 3) 31/12/2022 tariliine kadar (bu tarih dâhil) bitirilmiş olan özel nitelikteki inşaatlar ile ihale konusu işlere ilişkin yapılan ön değerlendirme, araştırma veya tespit sonucunda bulunan eksik işçilik tutarı üzerinden hesaplanan sigorta primi ile bunlara bağlı gecikme cezası ve gecikme zammı alacakları, 4) 31/12/2022 tarihine kadar (bu tarih dâhil) işlenen fiillere ilişkin olup ilgili kanunları uyannca uygulanan idari para cezaları ile bunlara bağlı gecikme cezası ve gecikme zammı alacakları, 5) İlgili kanunları gereğince takip edilen 2022 yılı Aralık ayı ve önceki aylara ilişkin damga vergisi, özel işlem vergisi ve eğitime katkı payı ile bunlara bağlı gecikme zammı alacaklan, ç) İl özel idarelerinin 6183 sayılı Kanun kapsamında takip edilen ve vadesi 31/12/2022 tarihinden (bu tarih dâhil) önce olduğu hâ EMLAK VERGİSİ YAPILANDIRMAYA DAHİL Mİ?  Evet, belediyelere olan emlak, çevre temizlik gibi vergiler de yapılandırma kapsamına alndı.  Belediyelerin; 1) 213 sayılı Kanun kapsamına giren ve 31/12/2022 tarihinden (bu tarih dâhil) önceki dönemlere, beyana dayanan vergilerde bu tarihe kadar verilmesi gereken beyannamelere ilişkin vergi ve bunlara bağlı vergi cezaları, gecikme faizleri, gecikme zamları, 2022 yılına ilişkin olarak 31/12/2022 tarihinden (bu tarih dâhil) önce tahakkuk eden vergi ve bunlara bağlı vergi cezaları, gecikme faizleri, gecikme zamları, bunların dışında kalan ve 6183 sayılı Kanun kapsamında takip edilen ve bu Kanunun yayımı tarihi itibarıyla ödenmemiş bulunan asli ve fer'i amme alacaklar, 2) 26/5/1981 tarihli ve 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanununun 97 ve mükerrer 97 nci maddelerine göre tahsili gereken ve vadesi 31/12/2022 tarihinden (bu tarih dâhil) önce olduğu hâlde bu Kanunun yayımı tarihi itibarıyla ödenmemiş bulunan ücret ve pay alacaklan ilebunlara bağlı fer'i alacakları,  3) 3/7/2005 tarihli ve 5393 sayılı Belediye Kanunu kapsamındaki belediyelerin vadesi 31/12/2022 tarihinden (bu tarih dâhil) önce olduğu hâlde bu Kanunun yayımı tarihi itibariyle ödenmemiş bulunan su, atık su ve katı atık ücreti alacakları ile bunlara bağlı fer'i (sözleşmelerde düzenlenen her türlü ceza ve zamlar dâhil) alacakları, 4) Büyükşehir belediyelerinin, 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanununun 11 inci maddesine göre vadesi 31/12/2022 tarihinden (bu tarih dâhil) önce olduğu hâlde bu Kanunun yayımı tarihi itibarıyla ödenmemiş bulunan katı atık ücreti alacakları ile bunlara bağlı fer'i (sözleşmelerde düzenlenen her türlü ceza ve zamlar dâhil) alacakları, e) 20/11/1981 tarihli ve 2560 sayılı İstanbul Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğü Kuruluş ve Görevleri Haklımda Kanun kapsamındaki büyükşehir belediyeleri su ve kanalizasyon idarelerinin, vadesi 31/12/2022 tarihinden (bu tarih dâhil) önce olduğu hâlde bu Kanunun yayımı tarihi itibarıyla ödenmemiş bulunan su ve atık su bedeli ile harcamalara katılma payı alacakları ve bu alacaklara bağlı faiz, gecikme faizi ve gecikme zammı gibi fer'i (sözleşmelerde düzenlenen her türlü ceza ve zamlar dâhil) alacakları, f) Yatınm İzleme ve Koordinasyon Başkanlıklarımn (YİKOB) vadesi 31/12/2022 tarihinden (bu tarih dâhil) önce olduğu hâlde bu Kanunun yayımı tarihi itibarıyla ödenmemiş bulunan ve 6183 sayılı Kanun kapsamında takip edilen asli ve fer'i amme alacakları, hakkında uygulanır. MTV BORCU YAPILANDIRMAYA DAHİL Mİ?  Evet, yasa kapsamında motorlu taşıtlar vergisi de yapılandırma kapsamına alındı. Teklifte, bu borçlar için şöyle denildi:    " Bu Kanun kapsamında ödenecek olan motorlu taşıtlar vergisi, 13/10/1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayollan Trafik Kanununa göre verilen trafik idari para cezası, mülga 11/2/1950 tarihli ve 5539 sayılı Karayollan Genel Müdürlüğü Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun ile 25/6/2010 tarihli ve 6001 sayılı Karayollan Genel Müdürlüğünün Hizmetleri Hakkında Kanun uyarınca tahsili gereken geçiş ücreti ve idari para cezası ile bu alacaklara bağlı faiz, gecikme faizi, gecikme zammı yerine bu Kanunun yayımı tarihine kadar Yİ-ÜFE aylık değişim oranlan esas alınara hesaplanacak tutar ile katsayı tutarının en az %10'unun ödenmiş olması ve bu Kanun hükümlerinin ihlal edilmemiş olması koşuluyla bu Kanunda belirtilen ödeme süresi sonuna kadar 18/2/1963 tarihli ve 197 sayılı Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanununun 13 üncü maddesinin (d) fıkrası hükmü uygulanmaz. Bu hüküm her bir taşıt için ayrı ayrı dikkate alınır." YAPILANDIRMADA TAKSİT SAYISI NE KADAR?  Yapılandırma sonucu ödenecek alacağın sadece fer'i alacaktan ibaret olması hâlinde fer'i alacak yerine Yİ-ÜFE aylık değişim oranlan esas alınarak hesaplanacak tutardan (bu Kanunun 7 nci maddesinin dördüncü fıkrası kapsamındaki alacaklar hariç) %50 indirim yapılır. Teklifte taksit oranlarına ilişkin aşağıdaki bilgiler verildi:  b) Hesaplanan tutarlann taksitle ödenmek istenmesi hâlinde, ilgili maddelerde yer alan hükümler saklı kalmak şartıyla borçluların başvuru sırasında on iki, on sekiz, yirmi dört, otuz altı veya kırk sekiz eşit taksitte ödeme seçeneklerinden birini tercih etmeleri şarttır. Tercih edilen taksit süresinden daha uzun bir sürede ödeme yapılamaz. c) Hesaplanan tutarların taksitle yapılacak ödemelerinde ilgili maddelere göre belirlenen tutar; 1) On iki eşit taksit için (1,09), 2) On sekiz eşit taksit için (1,135), 3) Yirmi dört eşit taksit için (1,18), 4) Otuz altı eşit taksit için (1,27), 5) Kırk sekiz eşit taksit için (1,36) katsayısı ile çarpılır ve bulunan tutar taksit sayısına bölünmek suretiyle aylık dönemler hâlinde ödenecek taksit tutarı hesaplanır. Bu Kanun hükümlerinden yararlanmak üzere başvuruda bulunan borçlulara tercih ettikleri taksit süresine uygun ödeme planı verilir. Ancak, tercih edilen süreden daha kısa sürede ödeme yapılması hâlinde ödenecek tutar ilgili katsayıya göre düzeltilir. EHLİYET CEZALARI AF EDİLDİ Mİ?  Evet, teklifte sürücülere uygulanan idari para cezaları af kapsamına alındı. Düzenlemede, el konulan ehliyetlerin de iade edileceği belirtildi. Maddenin tam hali şöyle:  "Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce bu Kanunkapsammda sürücülere uygulanan trafik idari para cezalarına istinaden verilen ve aktif durumda olan ceza puanları pasif duruma getirilerek ceza puanı hesaplamasında dikkate alınmaz. Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce 47 nci maddenin üçüncü fıkrası, 51 inci maddenin üçüncü fıkrası ve 118 inci maddenin ikinci ve üçüncü fıkraları kapsammda geçici olarak geri alman ve ilgilisine teslim edilmemiş olan sürücü belgelerinin geçici geri almaları pasif duruma getirilir ve aynı madde de belirtilen süre ve şartlar aranmaksızın ilgilinin müracaatı üzerine iade edilir ve daha sonraki geri alma işlemi hesaplamalarında dikkate alınmaz. Pasif duruma getirilen geçici geri alma süreleri ve ceza puanları, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önceki tüm adli ve idari işler bakımından ilgilisine herhangi bir hak veya istisna sağlamaz ve uygulanmış olan trafik idari para cezalarını ortadan kaldırmaz." KİMLER YAPILANDIRMADAN YARARLANAMAZ?  Yasa teklifinde, terör ve benzeri suçlara karışanların düzenlemeden yararlanamayacağı özel olarak belirtildi.  (NTV)

logo
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.