Gülin ÖZDEMİR

Yaş Sebze, Meyve, Depolama, Ambalaj ve Lojistik Fuarı’nın (Interfresh Eurasia 2019) 2.’si Antalya’da düzenlenecek. Crowne Plaza’da düzenlenen toplantıda konuşan Uludağ Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Başkan Yardımcısı Senih Yazgan, Türkiye’nin tek uluslararası Interfresh fuarı olan Interfresh Eurasia 2019’un 16-19 Ekim tarihleri arasında gerçekleştirileceğinin bilgisini paylaştı. Bu yıl 30 Ülkeden 2 bin 500 profesyonel alıcının katılacağı fuara, Bursa’nın önemli firmalarının da katılması bekleniyor. Yazgan, fuarın pazar ile doğru ürünün birleştirilmesi için önemli bir kapı olduğunu vurguladı. “Bildiğiniz gibi tarım bir ülkenin aslında en önemli dinamik varlığıdır” diyen Yazgan, “İnsanoğlunun vazgeçemediği tek şey beslenmedir. Dolayısıyla beslenmekten vazgeçemediğimize göre üretimden de vazgeçmenin mümkün olmadığı bir koşulla karşı karşıyayız, bu da demektir ki tarımın bugünkü ülkemiz için aldığı pozisyon gelecekte çok çok daha önemli yerlere taşıma imkânına sahip olabileceğiz düşüncesine sahibiz. Buradan kastettiğim konu şu: Türkiye aslında bulunduğu coğrafya konum gereği hem Avrupa’ya hem Asya’ya her türlü ürünü çok rahatlıkla tedarikini sağlayabilecek lojistik noktada bunun dışında bulunduğu enlem ve boylamda aynı ürünü güneyde başlayan üretimi kuzeye kadar taşıyan, geniş bir yelpazeye yayabilen bir ülke. Bu avantajların yanında bu üretim potansiyelinin yanında bunların tanıtımı ile ilgili ya da bunların uluslararası pazarlara taşınmasıyla ilgili eksikliklerimizin ortaya çıkışıyla birlikte bu tanıtım etkinliklerimize geliştirme anlayışı içerisinde fuar etkinlikleri artık ülkemizde de yavaş yavaş organize edilmeye başlandı” değerlendirmesini yaptı.

İTHALAT VE İHRACAT İÇİN ÇOK ÖNEMLİ

Geçmişte bu tür etkinliklerin uluslararası düzeyde gerçekleştirildiğinin altını çizen Yazgan, “Birçok ihracatçımız, birçok ithalatçımız bu fuarlara katılım göstererek ülkemiz adına önem taşıyan ürünlerin ihracatı ve ithalatı konusunda alıcı ve satıcıların karşılaşması ile birlikte ürünlerin satış ve alışını gerçekleştiriyordu. Oysaki potansiyele sahip bir ülke için maalesef kabul edilebilir değildi bu durum. Bizler bunun defalarca ülkemizde gerçekleştirilmesi konusunda ilgili makamlara, ilgili birimlere isteklerimizi ilettiğimizde biraz ağır kaldık ama geldiğimiz nokta itibariyle geçtiğimiz yıl ilkini düzenlediğimiz fuar etkinliğinin çerçevesinde başladık” şeklinde konuştu.

KATILIM YÜKSEK OLACAK 

Etkinliğin yeni olmasına rağmen katılım ve oluşturduğu etkinin umut verici olduğunu kaydeden Yazgan, sözlerini şöyle sürdürdü: “Bu yıl yelpaze daha geniş… Geçmiş yıldan almış olduğumuz rüzgârın etkisiyle umuyoruz ki bu yıl gerçekleştirilecek olan bu fuarda Türkiye uluslararası arenada özellikle alıcı ve satıcıları bir araya getirecek. Bizlerin büyük bir beğeniyle gezdiği Berlin fuarı en önemli fuarlarından bir tanesidir. Bu kapsamda bir fuarın ülkemizde gerçekleştirecek olması nedeniyle bizler inanılmaz derecede gururlanıyoruz. Umuyorum bu etkinlik geçtiğimiz yıla bakarak daha da yararlı olacaktır. Bu yıl gerçekleştirilecek etkinliğin çok daha fazla hizmet edebileceği, ülkemizin bu anlamda tanınırlığını arttırabileceği ve ihracatımızın geliştirilebileceğinin çok önem arz edeceği bir toplantı yeri buluşma noktası olabileceği düşüncesindeyim. Bu organizasyonu sizlerle paylaşalım istedik. Bursa bunu bilsin çünkü Bursa’da aynı zamanda tarım üretim bölgesi özel ürünlerimiz var. Diğer bölgelerin yetiştiremediği ürünleri yetiştirebilen bir bölgeyiz. Bu ürünlerimizin tanıtımında yeterli olamıyoruz ya da bu ürünlerle ilgilenen insanları doğru birimlerle buluşturamıyoruz. Bu fuarlar çok büyük önem arz ediyor. Bizler için ülkemizin gurur kaynağı olması dileğiyle bu fuarın ülkemiz adına çok katkılar sağlayacağını düşünüyorum.” 

Bursa’da gençler yılbaşına şarkılar eşliğinde girdi Bursa’da gençler yılbaşına şarkılar eşliğinde girdi


 

PAYDAŞLAR ARTMALI

Yazgan’dan sonra açıklamada bulunan ANTEXPO Yönetim Kurulu Üyesi Uğur Fora ise şu açıklamayı yaptı: “Geçen sene düzenlediğimiz fuar bizim için bir ihracat projesi, fuardan öte bir şey diyoruz. Buna yaş meyve sebze sektörünün Türkiye’de dünyaya açılan kapısı, ihracatı arttıran bir proje olması için yaklaşık bir buçuk yıl önce bir danışma kuruluyla başladığımız uzun istişarelerden sonra kurduğumuz bir fuar. Tüm paydaşların içinde yer aldığı bir organizasyon olarak tanımladık. Yaş meyve, sebzeyi sadece üretmekle hem Türkiye’de hem de dünyada ihracatı veya ticareti arttırma imkânımız yok. Birçok değişkeni var; tohumundan, depolamasından, nakliyesinden, ürünün sofraya gelişine kadar oluşan tüm paydaşların bu organizasyonda yer alması, bunların tartışılması, hükümet bürokrasi özel sektör ve tüm kurumlarıyla fuarda bunların değerlendirilmesi gerekiyorsa eğer bazı stratejilerin ortaya konup tartışılmasının da içinde olduğu büyük bir organizasyon olarak bu etkinliği kurguladık. Geçen sene yaklaşık 112 markanın 3 tanesi yabancıydı. 10 bin metrekare üzerinde bir alana fuarı kurguladık ve 15 bine yakın ziyaretçimiz vardı. Bunlar seçilmiş ziyaretçilerdi. Girişler ücretliydi. 26 Ülkeden 7 dilde alan eğitimi çalışması yaptık. Bunu çok önemsiyoruz çünkü amacımız yaş meyve ihracatını arttırmak. Çok şükür ki iyi rakamlarla fuarı tamamladık başarılı bir kapanış oldu. Bu sene geçen seneden de aldığımız datalarla beraber yurtdışı alım çalışmalarına büyük önem veriyoruz, bir yandan da fuarın çeşitlenmesi, inovasyonun fuarın içine dâhil olması diğer tüm yaş meyve sebze sektörünün ticaretinin oluşmasındaki alt paydaşların da fuara dâhil olması için çalışmalarımızı sürdürüyoruz.”

BURSA ÖNEMLİ BİR AKTÖR

Fora, şöyle devam etti: “Bu çalışmalar esnasında yaş meyve sebze sektörünün bazı lokomotif şehirleri var. Bunlardan biri de Bursa; hem ülke içi hem yurtdışı pazarlamalarda bu sektörün gelişmesi ve ticaretin artması için Bursa Uludağ İhracatçı Birlikleri’nin mensubu olduğu pazar çok önemli. Bizim amacımız belli. Ülkemiz bazı konularda geri kalmış ve makas açılmış durumda, bunu daha hızlı kapatmak için şuan bu çalışmaları yapıyoruz. Hem ihracatçı birliğimizin hem Bursa firmaları hem de siz değerli basın mensuplarıyla beraber fuarımızı tanıtmak bu manada bir ivme kazandırmak derdindeyiz. Biraz önce söylediğim gibi Bursa önemli bir aktör yaş meyve sebzede hem bir strateji belirlemede hem de ticaretin arttırılmasında geçen sene yapılan Türkiye üretiminde 40 milyon tonluk üretimin sadece 7 milyonu ihracata dâhil olabilmiş, sadece bu rakam bile bu coğrafyada, her şeyin yetiştiği bölgede bizce aşağıda kalmış bir rakam. Aramızda çok yok olduğunu düşünüyoruz. Dolayısıyla burada biz özel sektör olarak, Interfresh Eurasia olarak, Uludağ İhracatçılar Birliği olarak siz basın mensupları ve özel sektör, hep beraber el birliğiyle burada bir hikâye yaratabileceğimizi düşünüyoruz.” 

AKTİF ROL OYNANMALI

ANTEXPO Genel Müdürü Murat Özer, İnterfresh’in asıl amacının yaş meyve-sebze paketleme ve depolamada ihracatı arttırmak, destek vermek olduğunu dile getirdi. Benzer fuarların yurtdışında düzenleniyor olduğunun vurgusunu yapan Özer, “Bunlardan bir tanesi Almanya’da, diğeri ise Hong Kong’da düzenleniyor ama Türkiye’deki tek yaş meyve sebze fuarı paketleme ambalaj sektörünü de içine alan bileşenleri bir arada tutan İnterfresh Eurasia tarım hepimiz için çok önemli. Ben Bursalıyım, buradaki kara incirin, armudun, şeftalinin bizler için ne anlama geldiğini biliyorum. Bunları ürettik. Bunları daha iyi ihracat etmemiz lazım. Bu noktada da fuarlar ön plana geliyor. Fuarları bu ürünlerin yurtdışlarına tanıtılmasında ve ihracatında aktif rol oynayan platformlar olarak görüyoruz” ifadelerini kullandı.

TÜRKİYE’DE BİR İLK

Özer’in açıklaması şöyle: “Şimdi bizim burada konuştuğumuz rakamlarla Türkiye dünyanın 7.’si ve tarım üretiminde birinci ülkesi. Bu bizim için gerçekten önem arz ediyor ve ihracatımıza baktığımızda ürettiğimizin ne kadarını ihraç edebiliyoruz diye değerlendirdiğimizde bu direk bize katkı olarak dönüyor. Burada sıkıntımız var. Burada da İnterfresh Türkiye’nin yaş meyve ve sebze fuarı büyük önem arz ediyor. Dünyada benzerleri var. Türkiye’de ilktir, ikincisini düzenliyoruz. Sera alanına baktığımızda seracılıkta dünyada 4. sıradayız Türkiye ve Avrupa’da 1. sırada… Bu rakamlar 2018 rakamları, üretiyoruz ve bu rakamları elde ettiğimiz sürece de katma değeri arttırabilecek şekilde yeni üretimlere, yeni teknolojilere yatırım yapabilecek duruma geleceğiz. Onun için ihracat ön plana çıkıyor. Destekleyen kurumlara baktığımızda Türkiye’deki tüm ihracatçılar destekliyor, ticaret odaları, sanayi odaları vs.”

AÇIKLAR KAPANMAZSA…

“Türkiye’deki tarım politikası nereye gidiyor?” diye sorulan bir soruyu ise Uludağ Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Başkan Yardımcısı Senih Yazgan şöyle yanıtladı: “Planlı üretimi maalesef biz geçmişimizde tasarlayamadığımız için bu sorunları nüfusla birlikte yaşamaya başladık. Türkiye’nin aslında planlı bir tarımsal üretime ihtiyacı var, bu planlı üretimi yapamadığımız sürece her kim olursa olsun benzer sorunlarla birlikte karşı karşıya kalacağız. O nedenle ülkenin mutlaka ve mutlaka üretim anlamında ihtiyaçlar ve tedariklerin doğrultusunda bir üretim planlamasının büyük bir ölçekte yapılması gerekiyor sorun buradan kaynaklanıyor. Buğday ithalatı yapmak belki bizler için bir ayıp gibi gelebilir ama bunun yerine katma değeri çok daha yüksek ürünle ikame edip onu üretip onu satabiliyorsak ve bununla açığı kapatabiliyorsak bu mantık çok da doğru. Tabi ki hep ithalat ile ilgili konuşuyoruz. İhracat rakamlarımızla da konuşmak gerekir. Tarım ilaçları olsun, gübreler olsun, mazot olsun; bunların üretimdeki yansımalarını ulusal ölçekte kendi öz kaynaklarımızla gerçekleştirirsek o taktirde bugün yaşadığımız o yansımaları elimine etmiş oluruz.”