Gülin ÖZDEMİR

Dünya giderek daha da kalabalıklaşıyor. Trafik deseniz iç karatıcı bir durumda. Bu sebeple Micro-mobility sektörü Türkiye’de de hızla yaygınlaşmaya başladı. ULUTEK Teknopark bünyesinde bulunan, yazılımı tamamen yerli olan mikro taşıma aracı ‘Hey! Scooter”  kolay ve eğlenceli ulaşım sağlıyor. Serim Yazılım Teknolojileri Genel Müdürü Rasim Serim ile yerli yazılım ve kendi mühendisleriyle geliştirdikleri ‘Hey! Scooter’ hakkında detaylı bir röportaj gerçekleştirdik.

Bu işe başlamaya nasıl karar verdiniz?

Hem AR-GE yapmak hem kendi yazılımlarımızı yapmak anlamında sinerji oluşturmak için buraya geldik. Burada biletleme üzerine çalışmaya başladık. Sonrasında kendi çözümlerimiz olsun diye arayışa girdik. Biletleme üzerinde uzmanlaştık. Bu arada dünyayı da takip ederken farklı ürünler de bulalım dedik. Scooterı ilk defa İsveç’te gördüm. Bu scooter işine girmeye karar verdik.  Biz Bursa bölgesinde önce lokalde bursa firması olarak çıkalım, kendi yazılımımızı geliştirelim istedik. ‘Hey! Scooter’ markasıyla geçen yıl eylül ayının sonunda hizmet vermeye başladık. Küçük sayıyla başladık.  Niyetimiz hem Bursa’da bu iş olacak mı, insanlar kullanacak mı bunu görmekti. Bununla ilgili Bursa, AR-GE içinde bir denek yer oldu. Burada bu işi geliştirirsek başka yerlerde teknolojisini de satarız ve bu hizmeti de veririz. 1 seneyi devirdik. Yeniden scooter aldık. Belediyelerle görüşüp izin aldık derken Nilüfer’de 26 Eylül 2020’de başladık ve hızla devam ettik.

HEDEFTE GENÇLER VAR
“Şu andaki verilerde 15 ile 35 yaş arası yüzde 80 kullanıcı var” diyen Serim Yazılım Teknolojileri Genel Müdürü Rasim Serim, “Müşteri tarafından talep olduğu zaman, o talebe cevap vermek için artık siz de onun peşinden koşuyorsunuz. ‘Hey! Scooter’ marka olarak yola çıktık. Bursa dışında şu anda hizmet vermiyoruz. Nilüfer, Özlüce, FSM, Balat ve Görükle gibi yerlere koyduk.  Üniversite içine de başlayacağız. Özellikle hedefte gençler var. Çünkü gençlerde bu konuyla ilgili merak var.  Bursa’da gençler tarafından ilgi gören aynı zamanda ulaşıma da destek olan bir ulaşım ve eğlence aracı” dedi.

Ulaşım aracı olarak yaygınlaşabilir mi?

Ulaşım aracı olarak zaten kullanılıyor. Metro istasyonlarının çıkışlarına koyuyoruz. Akşam daha çok kullanılıyor. Scooterlar sabaha kadar durmuyor. Özellikle Podyum Park’ın çalışanları gece 3, 4 gibi etrafta ne kadar scooter varsa alıp evlerine gidiyor. Kısa mesafeler için kullanılıyor ama 10 km kullanan da var. Trafik olmadığı zaman ara yollardan her yere kolay bir şekilde gidiliyor. Kışın karda kullanılmaz dedik ama insanlar eğlence amaçlı, kaydırarak bile kullandığını gördük.  Dershane bölgelerinde okul bölgelerinde de kullanılıyor. Zamanla daha da artacak.  Trafiğin yoğun olduğu Bursa’da trafik, İstanbul’u aratmıyor.  Türkiye’nin en çok göç alan şehirlerinden bir tanesi Bursa. Trafik sorun, otopark ayrı bir sorun.

PROBLEMLERE ÇÖZÜM GETİRECEK

Serim, “2050’den sonra Avrupa’da hiç fosil yakıtlı araç olmayacak. Böyle bir vizyon var. 2030’dan sonra hiç satış olmayacak. Bazı ülkeler şimdiden satışı durdurdular. Satışı durdurmaya İskandinav ülkelerinde fosil dizel araçlardan başladılar. Kullanımı da yasaklanacak. Elektrikli araç şehirlerdeki hava kirliliğine, trafiğe, çevreyle ilgili problemlere çözüm getirecek gibi duruyor.  Bursa’da ciddi anlamda bir çevre kirliliği var.  Fabrikadaki atıklar özellikle filtre kullanmayanların Bursa’daki trafikteki karbon monoksit gazının yakın çevredeki yürüyenlere olan etkisi büyük. Alerji oranı da yüksek. Alerjik astık, solunum sıkıntıları yaşanıyor. En önemli sebebi hava kirliliği. Böyle giderse daha fazla hava kirliliği konuşulacak.  Bütün bunların içerisinde scooter bir Micro mobility aracı dedikleri mikro ulaşım aracı. Bununla şehir içinde kısa mesafede hızlı bir şekilde gidiliyor. Mesela İtalya’da scooter alanlara devlet, parasının yarısını veriyor.  Bazı ülkelerde ciddi teşvikler var. Londra’da scooter yasaktı ama avantajları görünce kullanmaya başladılar. Faydası zararından daha fazla. Türkiye’nin lisanlı firmalarından biriyiz. Bursa’da da tekiz. Tüm Türkiye’de işletme yapabilecek konumdayız ama önceliğimiz zaten Bursa halkına hizmet vermek. Burada bu işi olgunlaştıralım. Ondan sonra Türkiye’ye ve dünyaya açılma hedeflerimiz var. Bunun yanında bir teknoloji firmasıyız. Sadece scooter işletmiyoruz. Bunla beraber bizde başka ürünlerde çıktı. Yazılım platformu ortaya çıktı. Scooter yönetimi elektrikli araç yönetimiyle ilgili platform ürün oluştu. Başka şehirlerde bu işi yapan firmaların teknolojik alt yapısını yapmaya başladık. Türkiye’de bu işi en kapsamlı yapan firmalardan biriyiz” açıklamasında bulundu.

Kısa, orta ve uzun vadede planlarınız nedir?

Kısa vadede ilk hedefimiz Bursa’da bu işi yapmak ve lider pozisyonuna ulaşmak. Şimdi yeni gelen scooterlar ile Bursa’nın tüm bölgelerinde bunu yapmaya başlayacağız. Özellikle merkez ilçelerin tamamında. Bunun için Bursa’da UKOME bir karar aldı. Yönetmelik işletmelere bir takım düzenlemeler getirdiği gibi belediyelere de scooter işletmecilerine yönelik bazı şeyleri yapma zorunluluğu getiriyor. Ulaştırma koordinasyon merkezleri, büyükşehir belediyelerinde hangi bölgelerde, hangi sayılarda yapılacak, kaç km hızlarla yapılacak vs bunun niteliğini belirledi.  Bursa Büyükşehir Belediyesi de bununla ilgili başvuruları kabul etti. Önümüzdeki günlerde sonuçlanacak. Bölgelerde sayıları açıklanacak. Yaya ve trafiği rahatsız edecek sayıda scooter olmayacak. Bizimde beklentimiz daha fazla scooter yolu. Daha çok güvenli bir şekilde kullanılsın, daha çok tercih edilsin.  Uzun vadede yazılım anlamında, teknoloji anlamında geliştirme hedefimiz var.

Mutluluğun yolu Osmangazi'den geçti Mutluluğun yolu Osmangazi'den geçti

Konfor alanı nasıl genişleyebilir?

Bundan sonraki gidişat, hava koşullarına uygun yapılabilir. İki kişilik ya da tek kişilik üstü kapalı olabilir. Yakın bir gelecekte olması bekleniyor. 5 sene içinde olacağını düşünüyorum. Hızları 25 km olduğu için tehlikesi de daha az. Belki ilerleyen zamanlarda hız sınırı değişebilir. 35, 50 km’lere kadar çıkabilir. Üretim aşaması hızlıca ilerliyor.

Nasıl bir gelecek öngörüyorsunuz?

Elektrikli araç geleceğin ulaşım aracı. Tüm dünya buraya doğru gidiyor. Doğru zamanda aldığımız bir karardı. Doğru zamanda yapılmış bir iş. Bursa için de çok önemli. Yakın gelecekte araçların elektrikli olacağı düşünülürse bu konuda mesafe önemli. Bizim scooterlarımız da 60 km mesafeye kadar gidebiliyor. Bunların mesafeleri arttıkça pil ve batarya geliştirilebilir. Aynı zamanda elektrikli araç çok ekonomik. Kendi kişisel scooterınız olsa ulaşım daha ucuz. Bakım derdi yok. Bozulacak parça yok. Verim yüksek.