Özlem ATAÇ

İkinci el otomobil fiyatları 2020 yılında gözle görülür biçimde artış gösterdi. Konu hakkında gazetemize açıklama yapan Bursa Oto Galericiler Odası Başkanı Hakan Yanık, ikinci el araç fiyatlarının geçen yıla göre 5-10 bin lira arttığını belirterek, “Fiyatlar yükseldikçe hem ikinci el otomobil alan galeri esnafı hem de vatandaş zor duruma düştü. Bu fiyat artışları böyle devam ederse artık ucuz yollu bir araba 70-80 bin arasında olacağı gözüküyor. Bir an önce bu durumun dengeye girmesi gerekiyor. Nasıl girecek diye sorarsanız, onun çözümünü biz de bilmiyoruz” diye konuştu.

İNTERNET SİTELERİ KÖTÜ ETKİLİYOR

Geçen yıl araç satımlarına bakıldığında 7 milyon 600’ü geçkin bir ikinci el alım-satım yapıldığını belirten Hakan Yanık, “Bu piyasanın 1,5-2 milyonunu esnafımız yaptı. 1,5-2 milyonunu da vatandaş ihtiyacından dolayı sattığını düşünürsek ciddi anlamda bir kaçak var. Bu kaçakla bazı gruplar, holdingler bu piyasanın kârının yüksek olduğunu düşünerek sıfırı bırakıp ikinci el satmak için piyasaya girdiler. Piyasayı yermek ve fiyatı yükseltip tek elde toplamak için ciddi anlamda fiyat verdiklerini, satılacak araçların fiyatlarına göre araç aldıklarını görüyoruz. Özellikle birtakım siteler araba almaya başladı. Yani örnek verecek olursak, 80 bin liraya satılacak arabayı normalde bir esnafa götürdüğünüz zaman 75 bin liraya alırken, bu siteler 80 bin liraya satış değerinde alıp üstüne 10 lira koyup bu arabaları ilanlarla vererek piyasayı kırdıklarını tespit ettik. Bu yapılanlar bize göre doğru değil. Bu fiyat artışları mantıklı değil. Bahane şu ki sıfırda araç yok, bulamıyoruz. Sıfır bayileri acaba bu yıl kota verdiler mi? Neden araba getirmiyorlar? Yoksa iş değişikliği yapıp da bu piyasayı tek ele mi toplamaya çalışıyorlar diye sormak lazım” şeklinde konuştu.

EKONOMİ ÜZERİNDEN DARBE YAPIYORLAR

“Bir de acı bir gerçek ki bu bizim hissiyatımız değil gördüğümüz; Türkiye biliyorsunuz çok zor zamanlardan geçmekte, siyasi anlamda darbe yapamayan insanların ekonomi üzerinde Türkiye’ye darbe yapmakta olduklarını hissediyoruz” diyen Bursa Oto Galericiler Odası Başkanı Hakan Yanık, şöyle devam etti: “Bu ciddi bir piyasa, bu piyasayı yererek, yükselterek insanların ceplerinden bir şekilde paranın belli yerlere gittiğini düşünüyoruz. Devletimizin bir an önce bu rekabet konusunda bu fiyatların önüne geçmesi lazım. Piyasa koşullarına göre olmaması gereken bu fiyatların bir an önce önüne çekilip durdurulması lazım. Bu sektör başıboş bir sektör. Birtakım uyduruk dernek vasıtasıyla ve hükümete yakınlıklarını kullanarak yönlendirmeye çalışıyorlar. Lütfen bu grubu baz almasınlar, piyasada olan vatandaşlarımızla konuşsunlar. Gelsinler galerici arkadaşlarla, oda başkanlarıyla görüşsünler. Yoksa onlarla yapmış oldukları diyaloglarla Türkiye’de ikinci el sektörünün yabancı sermayenin eline geçmesine vesile olacak. Dolayısıyla Türkiye’de dönmesi gereken, dış ticarette dönmesi gereken paralar beli bir süre sonra, belli bir sermayenin eline geçip yurtdışına atılacak.”

Osmangazi'de konforlu ulaşım Osmangazi'de konforlu ulaşım

SEBEP SUNDUKLARI TEHDİT YOLUDUR

Türkiye’de normal bir arabaya bineyim diyen birinin 70-80 bin liralık bir araba alması gerektiğini belirten Yanık, “Sıfıra döndüğünüz zaman hiç yüzüne bakamayacağız bir araba 120-130 bin lira oldu. Piyasada bu fiyatların neden bu kadar arttığını biz biliyoruz. ÖTV’nin kalkması ve hurda indiriminin kalkması gibi nedenler asli sebep değildir, evet etkendir ama bu aşamaya gelmesinin asıl sebebi değildir. Bunlar bu piyasaya gelenlerin kullandıkları tehdit yoludur. ÖTV tekrar indirilsin, hurda tekrar geri gelsin yoksa fiyatlar daha yukarı çıkacak. Dolar, altın yukarıya çıktı ama bugünkü ikinci el piyasası altını doları solladı gidiyor. Sıfırda araba bulunmuyor, neden, fabrikalar mı kapatıldı? Almanya, Fransa ve İtalya araba mı bekliyor? Bana göre birileri sıfır arabaların önünü kesip buradaki sermayeleri Türkiye’deki ikinci el sektörüne aktarıp Türkiye’deki parayı belli holdinglerin bünyesinde toplayıp piyasadaki iş ticaretinde kullanılan bu paraya çökmek, hükümetimizin bu konuda duyarlı olmasını bekliyorum” diye konuştu.

BU OYUNA EL ATILMALI

70 bin liraya alınacak arabanın 2 yıl sonra fiyatında ne gibi değişiklikler olacağına değinen Yanık, “2 yıl önce 70 bin liraya aldığımız araba şu anda 140 bin lira… İkinci el yönetmeliği devreye girecek 8. ayda ama bu yönetmelikte otomotiv sektörüne düzen vermeyecek. Çünkü garantiler vs. başlayacak. İkinci el sektörü iyice çatışmaya ve fiyatların yukarıya çıkmasına sebep olacak. Bir kez daha buradan söylüyorum, eğer bu olaya el atılmazsa bugün otomotivde oynanan oyun yarın emlak sektöründe oynanacak, öbür gün beyaz eşya sektöründe oynanacak. Şunu unutmayalım esnaf biterse devlet biter. Holdinglerin ödediği kadar vergileri esnaf bir şekilde ödüyor ve Türkiye’de esnafı bitirirseniz iç piyasada para harcama kalkar, belirli bir grubun eline geçer. Yani Türkiye’de paranın harcanması iç piyasada dönmesini sağlayan biz esnaflarız. Büyük holdingler kazandıkları paraları Türkiye’nin içerisinde harcamıyor. Ama ben Hakan Yanık olarak bugün aldığım ve sattığım arabanın parasını yine Bursa’nın içerisinde bir araba alarak harcıyorum” şeklinde konuştu.