Göl Yazıevi'nin konuğu Serdar Uslu Göl Yazıevi'nin konuğu Serdar Uslu
Ve elektrik denilen vazgeçilmezin nasıl kullanılıp nasıl kullanılmamasından, bu çağdaş yaşam olgusunun üretilirken UEDAŞ’ın aşama aşama bu zincirin neresinde olduğuna kadar çok özel bir röportaja imza attık.
 
Osman GÜRÇAY
Şirket olarak 2019'u nasıl uğurladıklarını, 2020 yılı planlamasında neler olduğunu, sorumluluk alanlarında özellikle tüketici beklentileri ve hizmet konusunda neler yaşandığını bir sohbet kıvamında sorduk ve cevaplarımızı aldık.
 
Uludağ Elektrik Dağıtım A.Ş., çok geniş ve elektrik enerjisinin yoğun olarak kullanıldığı bir bölgede hizmet veriyor. 
Bursa merkezli Yalova, Balıkesir, Çanakkale ve bölgedeki adaları kapsayan kısaca Güney Marmara’daki elektrik dağıtım hizmetlerini sunuyor.
 
Aslında bu bölge enerji tüketimi açısından bir Türkiye mozaiğini oluşturuyor. 
 
Bölgede var olan büyük sanayi kuruluşları, canlı ticaret merkezleri, işlenen bereketli tarım arazileri, değerli turizm alanları ve yoğun kentsel dönüşümün oluşturduğu nüfusun kullanımına sunulan konutlarda kullanılan elektrik ile çok
çeşitli ve etkin bir enerji tüketimi tablosunu oluşturuyor.
 
 
HİZMETLERİN AKSAMAMASI İÇİN
Bunların yanında bölgede her yıl 90 ila 100 bin arasında yeni aboneliklerin tesis edilmesi sonucunda ortaya çıkan tüketim kapasite artışına rağmen hizmetin aksaksız sürdürülmesi enerji iletim hatlarının yenilenmesi, bakımı ve kapasite artışı ile desteklenmesi gerekliliği yatırımda sürekli aktif bir pozisyonda olmalarını gerektiriyor. Küresel ekonomik krizin ülkemize de yansıttığı ve yaşattığı ekonomik kuraklığa rağmen bölgede ciddi kayıplar verilmediğini duymaktan mutlu olduk.
ŞİMDİ DİJİTAL DÖNEMİ
Genel Müdür Gökay Fatih Danacı, 2020’de müşteri memnuniyetini en üst düzeyde sağlamak için hizmet kalitesinin artmasına özen göstereceklerini, bununla ilgili dijital altyapı çalışmalarına hızla devam ettiklerini söylerken, planlanan yatırımın maliyetinin 400 milyon civarında olduğunun altını çizdi.
 
Programsız elektrik kesilmelerinde ilk akla gelen ve kulakları çınlatılan UEDAŞ, müşteri memnuniyetinin ilk ve en önemli adımı olan ulaşılabilirliği sağlamak için dijital yapı kurarak mobil uygulamayı adım adım hayata geçiriyor. 7x24 hizmet veren destek ekipleri, gerek hava muhalefeti gerekse aşırı enerji çekiminden kaynaklanan arızalara hızla yetişmek için mobil olarak anlık takip ediliyor ve sorunun çözümü sağlanıyor.
 
FATURAYI DÜZENLİ ÖDEYENE BONUS VAR
Bence tüketicinin gününde ödememesinden kaynaklanan ama her zaman aklına uygun bir mazeret bularak UEDAŞ’ı suçladığı kesinti ihbarı, aydınlatma ya da sayaç arıza ihbarları, borç nedeniyle kesilmiş olan enerjinin yeniden bağlanması, kaçak kullanıp ihbarlarını dijital mobil servise ihbar edildiğinde en kısa sürede çözüm üretiliyor.
Borç sorgulama ve çevrim içi ödeme enstrümanları sayesinde hızla tahsilat yapılabiliyor.
 
Bu noktada borcunu yıllarca düzenli ödeyip unutma ya da sağlık sorunu nedeniyle atlanan bir fatura ödemesi yapılmadığında anında elektrik kesilmesi durumunun halk arasında hoş karşılanmadığını söyledim.
Fatih Bey, bu durumu fark ettiklerini ve bir çalışma yaparak müşterileri kendi aralarında segmentlere ayırdıklarını, haber vermeden, mesaj atmadan ve özel durumlara karşı tolerans göstermeden artık kesinti yapmadıklarının altını çizdi.
 
 
ELEKTRİK ÇALAN ÜLKESİNDEN ÇALAR
EPDK’nın talimatıyla tek kalemde görünen ilavenin faturalarda ayrıntılı olarak gösterilmesi sonucunda aslında eskiden giydirilmiş şekilde var olan abonelerin kayıp-kaçak iştirak ödemelerinin kamuoyunda tepkilere yol açtığı bilinen bir gerçektir. Bu durumun özellikle bölgemizde yüzde 7’yi geçmediğini öğrendik. ,
 
Daha önemlisi kaçak elektrik ile yoğun bir şekilde mücadele edildiğini, yakalananlara büyük maddi yaptırımlar olduğunu ve onların çalma yöntemlerine karşı kendilerini sürekli hazır tuttuklarını duymak bana iyi geldi.
 
“Ben çalarım kimsenin ruhu duymaz” diyenleri uyaralım, bir gün en ummadığınız bir anda kapınızı çalarlar. 
Kayıp konusunda ise iletim hatlarındaki kablo direncinin sarf ettiği enerjiye çözüm olmadığı bir anlamda nakliye ücreti gibi algıladığım ama kayıpları en aza indirmek için kablo ve hat kalitelerinin artırıldığını anladık.
 
 
UEDAŞ AR-GE’DEN İLK  YERLİ VE MİLLİ  SU ALTI ROBOTU 
 
Sorumluluk bölgelerinde bulunan Gökçeada, Bozcaada, Marmara, Avşa ve Ekinlik adalarına da su altına döşedikleri kablolar ile elektik veren UEDAŞ, bu hatların tespiti ve gerektiğinde müdahale edilmesi noktasında kullanılmak üzere ilk yerli ve milli su altı robotunu AR-GE merkezlerinde geliştirdi. Genel Müdür Gökay Fatih Danacı, iki yıldır devam eden bu projenin hayata geçirilmesi ile denizaltı hatlarının HD kamera ile tespit ve izlenmesi sonucunda bazı yerlerde 230 metre kadar derinliği olan ve kablo ara mesafelerinin 80 metreyi bulduğu yerlerde büyük yarar sağladığını ifade etti.
 
ARIZANIN ACİL SERVİSİ SCADA 
Entegre bilişim sistemleri projesi kapsamında uygulanan SCADA projesi ile arızalara 5-10 saniye içerisinde müdahale edilmesi sağlanıyor. 2020’de de devam ederek tüm sorumluluk alanına yaygınlaştırılacak olan bu proje 2019'da ulaştığı 413 istasyondan, 530'a çıkarılarak toplamda şebekenin yüzde 45’i SCADA kapsamına alınıyor. Bu proje alanda 35, toplamda ise 2.164 kişiye istihdam sağlıyor.
 
SOSYAL SORUMLULUĞUN HER ALANINDA 
 
Ülkemizin önde gelen kuruluşlarından olan Limak’ın ülkenin kültür, sanat ve sosyal sorumluluk projelerine olan duyarlılığı UEDAŞ için de geçerliliğini koruyor.
 
Kardeşim üşümesin!..
 
Hayata geçirdikleri kurumsal sosyal sorumluluk projeleriyle eğitim, kültür ve sanata katkıda bulundukları 'Kardeşim Üşümesin' projesinin 7. yılına da büyük bir mutlulukla kavuşmuşlar.
 
Projenin ilk durağı Bursa olmak üzere, sadece kendi hizmet bölgelerinde değil, Çanakkale'den Kars'a kadar, pek çok köy okulundaki çocukların yanında ve duydukları mutluluğa ortak oluyorlar.

Her yıl 1000 çocuğa ulaşma hedefiyle başlayan proje sayesinde bu dönem sonunda 7000 çocuk UEDAŞ'ın hediye ettiği kışlık kıyafetlerle üşümeyecek.
 
Miniklerimizi soğuktan korumanın yanında, UEDAŞ bu projesiyle paylaşmanın önemini ne de güzel anlatıyor. 
Sürdürülebilir kurumsal sosyal sorumluluk projesi 'Kardeşim Üşümesin' ile yıllar boyu miniklerin yüreklerini ısıtmaya, ilerleyecekleri ışıklı yolda yardımcı olmaya devam edecek.
 
Mesaj veren trafolar!..
UEDAŞ'ın Enerji Bakanlığı tarafından diğer enerji şirketlerine örnek gösterilen ve onların da bu uygulamayı hayata geçirmesi istenen projesi ise 'Trafolar Konuşuyor'... 

Sağlıktan kadına şiddete, trafik kurallarından engelli haklarına kadar pek çok mesajı grafiti ve sloganlarla trafolara nakşederek hem kötü görüntüyü ortadan kaldıran hem de duyarlılıkları artırmayı amaçlayan UEDAŞ, şimdilik 41 trafodaki uygulamasıyla farkındalıklar konusunda da farkını ortaya koyuyor. 
 
Şehrin ışıkları!..
Kan bağışı kampanyalarıyla iyi yüreğini de ortaya koyan UEDAŞ'ın kültür sanata katkısı da yadsınamaz.
 
Oluşturduğu tiyatro topluluğu ile kendi çalışanlarını sanatın odağına yerleştiren UEDAŞ, 'Şehrin Işıkları' fotoğraf yarışması ile de ana malzemesi ışık olan fotoğraf sanatı ile enerji sektörünü ortak noktada buluşturuyor. Unutmadan, basın çalışanları ile kurulan doğru ve sıcak iletişim kanalları sayesinde UEDAŞ Bursa’ya ışık veriyor. 
 
Bu yıl 7. kez düzenlenen 'Şehrin Işıkları'nın 'Gece ve Işık' temalı bu yılki yarışmasına 5 bin 345 fotoğrafın katıldığını ekleyelim ki, ne kadar büyük bir teveccüh gördüğünü de aktarmış olalım. 
 
Bu kadar güzel sosyal sorumluluk projelerini dinlerken Genel Müdürüme benim de bir muradım var dedim ve Alemdar Mahallesi'nde eğitim veren Özel İdare İlkokulu'nun bahçesindeki çocukları tehdit eden trafonun kaldırılıp belediyenin onun için kamulaştırdığı yere taşınmasını diledim. 
 
Anladım ki biraz uzun ve zor iş ama kimseye ulaşamadıkları halde Suriyeli çocukları bile bağırlarına basarak, öğretmenler odasını onlar için dershane yapıp kendileri barakada dinlenen bu insanların sesini duymak ve onlara dokunmak Limak ve kuruluşlarının fıtratına uygun olacak ve yakışacaktır.

Bu şehrin ışıklarını taşıyan ve evlerimize konuk olan UEDAŞ’ın daha aydınlık bir Bursa için çalışmasını dileyerek veda ettik.