Murat Coşkun ile 'yüz yüze'

Akkoyunlu Motorlu Araçlar. 60 yıllık bir hizmet aşkı, marka olmuş bir değer. Bugün Akkoyunlu Motorlu Araçlar’ın üçüncü kuşak yöneticilerinden Genç İş İnsanı Murat Coşkun ile birlikteyiz. Otomotiv sektöründeki çip sıkıntısından, son zamanlarda yaşanılan sorunlara, Akkoyunlu Motorlu Araçlar’ın yeni hedeflerinden daha birçok merak edilene cevap bulma fırsatı yakaladığımız kapsamlı bir röportaj gerçekleştirdik.

Haber Giriş Tarihi: 22.07.2022 08:00
Haber Güncellenme Tarihi: 22.07.2022 08:00
Haberyazilimi.com

Özkan YILDIRIM/ÖZEL RÖPORTAJ

 Murat Bey öncelikle bizleri, ekibimizi Akkoyunlu Toyota Plaza’da ağırlamış olmanızdan dolayı teşekkür etmek istiyorum. Murat Coşkun kimdir? İsterseniz sizi tanıyarak röportajımıza başlayalım. Sonrasında hazırlamış olduğumuz ve sosyal medyadan gelen sorularımıza geçelim.

60 YILLIK BİR GÜVEN VE HİZMET AŞKI VAR

Akkoyunlu Motorlu Araçlar’a böylesine güzel bir fırsat tanımış olmanızdan dolayı ben de sizlere teşekkür etmek istiyorum. Ben Murat Coşkun 2002 Bursa doğumluyum. Bahçeşehir Üniversitesi Pazarlama Bölümü’nde eğitimime devam ediyorum. Ayrıca eğitimimi İngiltere’de sürdürmeyi planlıyorum. Ara sıra gidip geliyorum Eylül-Ekim gibi uzun süreli eğitimim dolayısıyla orada kalma durumum var. 60 senedir otomotiv sektöründe çalışmalar yürütmekteyiz. İlk olarak 1963 yılında ‘Galeri Aydın’ adı altında dedem Aydın Akkoyun Ankara’da bu sektöre giriş yapmış. Sonrasında dedemlerin işi dolayısıyla Bursa’ya taşınması gerekmiş. Burada bir müddet farklı işlerde çalıştıktan sonra tekrardan 1970'li yılların başında Çatalfırın’da Galeri Aydın adı altında faaliyetlerine kaldığı yerden devam etmişler. Aynı yerde önce 1980'li yılların başında Renault bayiliğini almışlar. Sonrasında Sabancı Holding, Mitsubishi’yi getirince ikinci bayi olarak Mitsubishi bayiliğini açtılar. 1990 yılında Özdemir Sabancı, babama “Böyle bir marka getiriyorum, düşünür müsünüz?” dedikten sonra Toyota bayisini alıp diğer ikisini bırakmışlar. Türkiye'de Toyota'nın ilk 9 bayisinden biriyiz ve buna imza atanlar da babam ve dedemdir. Şu anda Yalova yolu üzerinde bulunduğumuz yerin inşaatına 1990 yılında başlamışlar. O süreçte idareten Asmerkez’in oralarda faaliyet göstermişler ve buranın inşaatı bitince geçiş yapmışlar. O zamandan bugüne Toyota bayiliğimize halen devam ediyoruz.

1993 YILINDA SİGORTACILIK EKLENDİ

1993 yılında Akkoyunlu Sigorta adında sigorta şirketimiz de kuruldu. Burada bir tek otomobil kaskosu değil işyeri, sağlık olmak üzere her şey dâhil sigorta işlemleri yapılmakta. Şu anda 7 tane acenteliğimiz var ve orada da çok aktifiz. Hatta Ak Sigorta'nın VIP+ acentesiyiz ve bu çok az kişide var. Akkoyunlu çatısı altında Servis, boya, kaporta, yedek parça, boya koruma, 2.el, sigorta olmak üzere tüm işlemleri gerçekleştiriyoruz. Akkoyunlu Motorlu Araçlar’da toplamda 68 kişi ile hizmet vermekteyiz. Toplamda 10.000 metrekare kapalı alanımız bulunmakta.

LEXUS ARAÇLARIN SERVİSİNİ DE YAPMAKTAYIZ

Premium segmentte Lexus markası için de servis hizmeti vermekteyiz. Lexus’un üst segmentte çok iddialı bir marka olduğunu ve premium özellikleriyle de diğer rakiplerinden ayrıştığını söyleyebilirim. Premium segmentte bu araçları herkese tavsiye ediyorum.

Instagram üzerinden gelen birkaç sorumuz var Murat Bey.  “Murat Bey hayatında rol model olarak kimi almıştır” diye soruyor bir okuyucumuz?

BABAM BENİM HEP ‘İDOLÜM’ OLACAK

Elbette, babam. Tabii ki rol model olarak babamı aldım. Hala babam aktif, geliyor gidiyor çok karışmıyor gerçi ama hep yanımızda. Babam uzun süreden beri otomotiv sektörü içerisinde, çıraklıktan itibaren çalışmaya başlamış. Babamın Babası’da Bursa’nın ilk kuru kahvecisiymiş, daha sonra eski postanenin orada Bursalılar bilir Coşkun Kıraathanesi olarak işlerine devam etmişler. Babam çok genç yaşta otomotive merak sarmış. Daha sonra Aydın Dedem ile otomotiv işine birlikte devam etmişler. Ne öğrendiysem babamdan öğrendim, hala da öğreniyorum. Burada çok güzel bir iş paylaşımı yapmış durumdayız. İki ablam var. Onlar da burada, ben satışa bakıyorum, bir ablam servise bakıyor, diğeri kaportaya bakıyor. Güzel bir iş bölümü, paylaşımı yapmış durumdayız, en son oturup birlikte karar veririz.

Genç, girişimci, bir iş insanı olarak yerli otomobil TOGG’a bakış açınız nasıl? Diye ekliyor başka bir okuyucumuz.

TOGG’U BEĞENİYORUM TAKİP EDİYORUM

Ben çok beğeniyorum TOGG’u geçtiğimiz günlerde yol testlerine başlamış heyecanla takip ediyorum. Tasarımı zaten çok güzel. Ancak burada dünya ile rekabet edebileceğimiz bir marka haline gelmemiz çok önemli. Eğer Avrupa ve dünya çapında bir marka yaratabilirsek, hem ülkemiz için hem de üretilecek araç için Avrupa ve dünya pazarında rekabet edebilirliğimiz artar. Ülkemiz için çok hayırlı bir iş olmuş olur. Kısacası bir Türk markasını Avrupa ve dünya yollarında görmek bizlere de ayrıca gurur verir. Yurt içindeki pazar içinde fiyat çok önemli bence. Onun dışında kendi insanımızın markaya sahip çıkacağına inanıyorum. Ülkemiz için hayırlı olmasını diliyorum.

Bir okuyucumuz bu dönemde araç almayı tavsiye eder misiniz? Diye soruyor.

Çok enteresan bir piyasa var babamla konuşuyorum mesela o bile oğlum ben böyle bir şey görmedim diyor. Eskiden de oluyormuş bazen, ender ama bu kadar olmuyormuş. Yatırım amaçlı parasını bozacaklarsa eğer mutlaka bir şeye yatırması gerekiyormuş araba ise arabaya ya da başka bir şeye yatırmalarını doğru buluyorum. Mesela arabasını satacaksa bir insan tekrardan arabaya yatırmayacaksa hiç satmasın. Bizim şöyle bir avantajımız var, kişinin ikinci el arabası var getiriyor onun yerine sıfır araç alıyor böyle avantajları var bu şekilde olabilir.

YENİ ARAÇ SIKINTISI HER MARKADA DEVAM EDİYOR

Çip sıkıntısı, araçların tedariki anlamında hala sıkıntılar devam ediyor mu?

Araç sıkıntısı her markada var. Örneğin şu an 80 tane araç satmamız gerekirken 35-40 adetlerde kalıyoruz. O manada istediğimiz kadar araç gelmiyor ama gelse anında satılacak. Bu sıkıntıyı her marka yaşıyor. 2023 sonuna kadar bu şekilde devam edecek gibi gözüküyor. Hatta 2024’ün başlarına kadar da sarkabilir diye tahmin ediyorum.

Akkoyunlu Motorlu Araçlar’ın gelecek hedefleri ile ilgili neler söylersiniz Murat Bey?

BURSA’DA DERİN İZLER BIRAKTIK

Sigorta kısmını biraz büyütüyoruz, yeni iş almayı çok önemsiyoruz. Şirketlerin yeniliğe açık olmaları gerektiğine inanıyorum. Sürekli güncelleme ve inovasyon anlamında kendimizi global gelişmelere adapte ediyoruz. İkinci el yine aynı şekilde devam bu konuda Bursa'da iyi olduğumuzu düşünüyoruz. Bursa için konuşuyorum şu anda Bursa'da herhangi bir müşteri araba almak istediğinde ikinci elde markası ne olursa olsun bir iki yer var güvenilir anlamda ikinci el almadan önce bir iki bayi gezerler düzgün, dürüst, temiz satan bunlardan bir tanesi de biziz. Öyle bir avantajımız var. Bu anlamda Bursa'da derin izler bıraktık diyebilirim 60 yıldır. Bu da elbette bizleri çok memnun ediyor. İnsanlar tarafından tercih edilmek onların ilk 1-2 uğradıkları yer olabilmek gerçekten bizler için çok önemli.

Hibrit araçlara geçiş nasıl ilerliyor Murat Bey?

TOYOTA HİBRİT ARAÇLARDA HER ZAMAN ÖNCÜ OLDU

Toyota’nın öngörülebilirlik açısından dünyanın en iyi markası olduğunu söyleyebilirim. Tamamen geleceğe yatırım yapan bir marka. Muhtemelen sizler de bilirsiniz. Toyota 90’lı yılların sonundan bu yana hibrit araç üretiyor ve geliştiriyor. Toyota bu konuda öncü ve çok yol almış bir marka. Aynı zamanda hibriti ilk üreten marka. Toyota’dan sonra tam elektrikliler çıkmaya başladı. Hibrit kendi kendine şarj edebiliyor. Masrafsız ve bakım maliyetleri oldukça düşük. Örneğin dizel bir araçta ağır bakım ve normal bakımlar çok yüksekse, hibrit araçlarda çok daha uyguna geliyor. Bu durum müşterimizin hibrit araç tercih etmesinde de avantaj sağlıyor.

HER MARKADA DİZEL MODELLER AZALDI

Şu anda bizde dizel motorlu olarak sunulan sadece 3 modelimiz bulunuyor. Bunlar Proace ticari araçlar, Hilux pick-up ve Land Cruiser SUV modelleri. Onun dışında hiç dizel modelimiz kalmadı. Sadece benzinli ve hibrit motorlu seçeneklerimizi sunuyoruz. Bugün benzinli araç ortalama 7 litre tüketiyorsa, hibrit versiyon ortalama 4-4.5 litre yakıt tüketiyor. Özellikle bugünkü Türkiye koşullarında insanlar satın alırken farkını verip hibrit versiyonu tercih ediyorlar. Çünkü sonuçta bunu yakıt maliyetleriyle daha kısa zamanda çıkarabiliyorsunuz. Toyota ikinci elde de çok güçlü bir marka ve müşterileri hiçbir zaman zarara uğratmıyor. Müşteri memnuniyeti açısından da bana göre dünyada bir numara.         

TOYOTA HEP ‘1 NUMARA’

Servis açısından iyi olduğumuzu düşünüyorum hala daha geliştirmeye ve kaizen çalışmaları yapmaya devam ediyoruz. Toyota Garanti-ON adı altında yeni bir programı devreye soktu. Bizler de oldukça beğendik. Bu uygulamayla aracınızın bakımlarını düzenli olarak yaptırarak 10 yıla kadar garanti elde edebiliyorsunuz. Bu program çerçevesinde Toyota kadar iyi garanti işini yapan bir marka olduğunu düşünemiyorum.

YEDEK PARÇA BULUNURLUĞUMUZ ÇOK İYİ

Yedek parça bulundurma oranımız çok çok iyi. Arabada bir arıza var mesela balatada sıkıntı kesinlikle bekletme durumu yok. 1990 modelin bile yedek parçaları elimizde mevcut. Bu çok iyi bir şey , müşteriyi kesinlikle  mağdur etmiyoruz ,bekletmiyoruz.En kısa zamanda aracı teslim ediyoruz.Kaporta boya kısmında da yine aynı şekilde Vale hizmetimiz bulunmakta. Akkoyunlu Motorlu Araçlar olarak dünyanın bir numaralı boya markası olan Hollanda firması Akzonobel ile çalışmaktayız.

ÖNCELİĞİMİZ HER ADIMDA ‘KALİTE’

İkinci el çalışmalarımızda biraz önce bizi neden tercih ediyorlar diye konuşmuştuk ya ikinci el bir araç aldığımızda hemen en ince ayrıntısına kadar klima düğmesine dâhil kırıksa değiştiririz. Temizlik açısından boya koruma ve yıkama kısmında sadece orada şu an 7 kişiyle hizmet vermekteyiz. Her markaya hizmet veriyoruz seramik kaplama, detaylı temizlik, vesaire ikinci elde en iyi ince ayrıntısına kadar temizleyip tüm bakımlarını yaptırıp gerekirse kendi servisinde mesela markası Nissan’sa oraya yollarız. Orijinal bir şekilde bir çiziği varsa rötuşu yapıp öyle veririz. 10 otomotivciden 8'i bunu yapmaz. Neyse alır yıkar satar. Yaptığımız masraflar neyse araca eklenir öyle satılır. İnsanlar 5000 lira fazla bile olsa gelir bizden alır. Çünkü buradaki hizmeti hizmet anlayışını herkes bilir, o yüzden bizi tercih ederler. Bizde bu senelerdir böyledir. Dedem de aynı şekilde yapardı, babam da, biz de aynı şekilde devam ediyoruz. Üçüncü kuşak olmanın sektörde derin izler bırakmanın böyle avantajları da var diyebilirim.

TEMENNİMİZ PİYASALARIN DENGEYE OTURMASI YÖNÜNDE

Temennimiz piyasanın biraz düzelmesi yönünde olacaktır. İkinci el ve sıfır konusunda sıkıntılar var sıfır bulundurulması az olduğu için ikinci eldekiler daha fazla para istiyor. Bunun böyle gitmemesi lazım. Mutlaka bunun bir düzene kavuşması lazım. Özellikle bu çip krizinin bir an evvel bitmesini bekliyoruz. Onun yanı sıra konteynırlar ile ilgili sıkıntılar var. Onların da fiyatları azami ölçüde yükselmiş durumda bunların da normale dönmesi lazım, piyasaların tamamen normalleşmesi açısından. Stokçuluk da yine bu dönemde çok arttı, bu işe giren birçok kesim var piyasayı karıştırma anlamında. Bunu önlemek için de bir çözüm geliştirilip mutlaka sonlandırılması lazım. Son olarak başta Bursa'da yaşayan insanlarımız olmak üzere yurt genelinde yaşayan 84,5 Milyon Türk insanına Bursa'dan sevgilerimi, saygılarımı, göndermek istiyorum, esenlikler diliyorum. Güler yüzlü kişiliği ve sektör bilgisi anlamında donanımı ile bizleri kısa zamanda etkileyen Akkoyunlu Motorlu Araçların üçüncü  kuşak yöneticilerinden  Murat Coşkun'a çalışmalarında başarılar dilediğimiz gibi gelecek hedeflerine de bir an evvel ulaşma temennisinde bulunmak istiyoruz.

İLETİŞİM BİLGİLERİ:

Yeni Yalova Yolu.   10. Km

Tel: 0 224 261 55 70

www.toyotaakkoyunlu.com

OSMANGAZİ/BURSA