
Fatma Aslan KUNDAKCI
0-5 yaş arası çocukların el emeği göz nuru ile hazırlanmış örgü giysileri O’na emanet... Umut Aydos, 18 yıl bankacılık yaptıktan sonra sektöre geri dönmemiş. Çocukluk yıllarında annesinden öğrendiği örgü işlerini gündeme almış. Şimdiler de evinde 0-5 yaş arası çocuklar için birbirinden güzel ürünler tasarlayarak internet aracılığıyla satışa sunuyor. Umut Hanım’ı evinde ziyaret ederek beğeneceğinizi umduğumuz bir söyleşi gerçekleştirdik.
Devletin sizler için güzel bir imkanı bulunmakta. Aylık yaklaşık 30 bin liraya kadar internet üzerinden ürün satışı yapma hakkı, ev hanımlarına destek ve düşük maliyetle sigortalılık sayesinde emeklilik yolunun açılması ve vergiden muafiyet gibi imkânları nasıl değerlendiriyorsunuz?
Bu konuda bir araştırma yapmadım. Ancak hemen araştıracağım. Oldukça avantajlı bir konu bu bizler için.
İsim olarak gerek belediyelerde, gerekse sivil toplum örgütlerinde ve sektörde oldukça bilinir bir marka haline gelmişsiniz. Bu gücü kullanarak çarşıda kendi imkanlarınız ile ürünlerinizi satma imkanını hiç düşündünüz mü? Bu çarşıda değil de daha küçük, butik bir dükkanda olabilir. Bu fikre sıcak bakıyorum. Ancak henüz bu konuyla ilgili bir adım atmadım. Şimdilik evden devam ediyorum çalışmalarıma. İşin mali boyutunu ve devlet desteklerini araştırıp organize ettikten sonra ileride düşündüğüm şey bir dükkan açabilmek. Biraz da ürün gamınıza değinelim istiyoruz.
YENİ TRENDLERLE FARKINDALIK
Ne gibi ürünler üretiyorsunuz? Aslında özetle yeni doğandan 5 yaşa kadar bir bebeğin ne gibi ihtiyacı varsa hepsini yapıyorum. Şapkası, hırkası, patiği, yeleği vs. bu tarz tüm ihtiyaçlarına çözüm üretebiliyorum. Bu yıl ise farklı bir tarz oluşturuyorum. Yeni trendimde üst tarafı örgü, altı kumaştan elbiseler üretiyorum. Kumaşlarımı şu an oluşturuyorum. Modele ve renge uygun kombinler hazırlıyorum. Aslında bu konsept daha önceden de yapılmış ve başarılı olmuş. Ancak ben kendi deneyimlerimi ve kendi tarzımı ürünlere yansıtarak farklılıklar oluşturacağım. Sonrasında yine instagramımda bu ürünlerimi sergileyip satışa sunacağım. Ürünlerinizi hazırlarken nelere dikkat ediyorsunuz? Kumaş ve iplik seçimlerinde hangi detaylar sizim için önemli?
Özellikle bebeklere ürün hazırladığım için bu detaya çok daha fazla önem veriyorum. Alerji yapacak yapıdaki iplik ve kumaşlardan kaçınıyor, bebeklerimizin rahatını da düşünüyorum. Anti-Pilling denilen ipler var. Tüm markalar da bu iplerden ürünler çıkardı. Allerji yapmayan maddelerden oluşan bir ip çeşidi. Bu ipler diğerlerine nazaran daha yüksek maliyetli. 7,5 Tl’den başlayıp 10 liraya kadar ulaşan yumak fiyatları bulunuyor. Bir yumaktan ne örülebiliyor? Ancak yeni doğan bir bebeğe yelek çıkarabilirsiniz. Hırkaya geldiğimizde 1,5/2 yumak iplik gerekiyor. Ancak olay sadece iple bitmiyor tabiki. Siz buna emeğinizi, modelinizi ve birikimlerinizi ilave ediyorsunuz. Masraf olarak iplik ve emek masrafları olan bir sektör bu. Bunlara ilaveten süs ve düğme gibi detaylar da maliyeti etkileyen diğer faktörler. Pazarlama ve tahsilat konusunda nasıl bir yol izliyorsunuz? İnternet üzerinden satışı gerçekleştiriyorum. İnstagram üzerinden ürünlerimi pazarlıyorum. Tahsilat konusu da siparişte ödeme yoluyla oluyor. Kapıda ödeme sistemimiz yok. Biz internet bankacılıpı kullanarak hesabımıza kargo öncesi ödemeyi alıyor sonra ürünü gönderiyoruz. Artık insanlarımız da bu konuda oldukça bilinçli. Sipariş öncesi size direk eft yapıyorlar.
Ürünlerinize aldığınız tepkiler nasıl acaba?
Çok şükür ki bugüne dek olumsuz herhangi bir tepki almadım. Hatta meraklarından ürünlerimi makina ile örüp örmediğimi soranlar oldu. El örgüsü olduğunu söylediğimde keyifli tebrikler almak beni de son derece memnun ediyor.
Son olarak bundan sonraki hedefleriniz hakkında neler söylemek istersiniz? Ayrıca büyük beden ürünleri de yelpazenize ekleyecek misiniz? En büyük hayalim, farklı tarzımla, güzel ürünlerimle kendi markamı oluşturabilmek. Bu ne kadar zaman alır bilemiyorum. Bunu başarmak sadece emek ve ürünle alakalı değil. Maddi gücün de marka oluşumunda önemli bir rolü olduğuna inanıyorum. Bu nedenle doğru zamanı bekliyor ve kendi marka gücümle ürünlerimi nihayi tüketiciyle buluşturmak istiyorum. 0-5 Yaş arası olan kreasyonumda kendi birikimlerimin yansıması olan farklılıkları görmeniz mümkün. Bu yaş aralığında kalmak bana şu an için daha doğru geliyor. Çünkü büyük yaş aralığına geçtiğinizde hem maliyetler çok artıyor, hem de iş daha zorlaşıyor. Çünkü kişisel farklılıklar standartları zorlayabiliyor. Bedenlerde sıkıntı kişiden kişiye değişkenlik gösteriyor. Çocuklarda bu sorun yok. Genelde kalıplaşmış beden ölçüleri ile sorunsuz ürün üretimine sahip olabiliyorsunuz. Ancak büyük yaşlara geldiğinizde ölçüler kişiye göre büyük farklılıklar arz ediyor. Sohbetimizin sonunda öncelikle sektörümüze desteğiniz ve bizlere karşı olan ilginizden ötürü ve AGAZETE okurlarına teşekkür ediyorum.