Ülke olarak yeni tip koronavirüsle tanışmamız ve mücadele etmemizin 280. günü; yani 9 ay 5 gün...

Ticaret Bakanlığı Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü tarafından hazırlanan bilgilendirme broşürü tüketicinin korunmasına yönelik farklı başlıklardaki önemli hususları ve bunlara yönelik sorumluluk ve yükümlülüklerini hatırlatmak için hazırlanmış bilgilendirmeyi biz de buradan aktaralım...

Ayıplı mal nedir?

Satın aldığınız bir mal,

1. Ambalajında, etiketinde, tanıtım ve kullanma kılavuzunda, internet portalında, reklam ve ilanlarında yer alan özelliklerden bir veya bir kaçını taşımıyorsa;

2. Satıcı tarafından bildirilen veya teknik düzenlemesinde belirtilen niteliğe aykırıysa;

3. Muadili olan ürünlerin kullanım amacını karşılamıyorsa;

4. Vaat edilen örnek ya da modele uygun değilse, belirtilen özellikleri taşımıyorsa (Örneğin, buharlı ütünün buharı, dokunmatik telefonun fonksiyonları, elektrik süpürgesinin emiş gücü belirtilen gibi değilse); Maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikler içeriyorsa; Sözleşmede kararlaştırılan süre içinde teslim edilmediyse;

5. Satıcı tarafından veya onun sorumluluğu altında montajı gereği gibi yapılmadıysa, Montaj talimatında yanlışlık veya eksiklik bulunduğu için sizin tarafınızdan montajı yanlış yapıldıysa; ayıplı mal olarak kabul edilir.

Unutmayınız...

Bilerek ayıplı bir mal alıyorsanız, satıcı satışa sunulan ayıplı malın üzerine ya da ambalajına, malın ayıbına ilişkin açıklayıcı bir etiket koymalıdır. Satıcı size bu etiketi vermeli veya fatura veya fişin üzerine ayıbın niteliğini yazmalıdır.

Bilmeden ayıplı bir mal aldıysanız...

Satıcı tarafından ayıplı olduğu belirtilmeyen bir ürünü teslim aldıktan sonra ayıplı olduğunu anladıysanız;

1. İade edebilir,

2. Ayıp oranında satış bedelinden indirim isteyebilir,

3. Bütün masrafları satıcıya ait olmak üzere ücretsiz onarım talep edebilir,

4. İmkân varsa, ürünün ayıpsız bir misli ile değiştirilmesini isteyebilirsiniz.

Satıcı tercih ettiğiniz talebi yerine getirmekle yükümlüdür. Teslim tarihinden itibaren 6 ay içinde ortaya çıkan ayıpların tesli tarihinde var olduğu kabul edilir. Satıcı aksini iddia ediyorsa bunu ispat etmekle yükümlüdür.

Zaman aşımı süresi...

- Satıcı teslim tarihinden itibaren 2 yıl boyunca üründeki ayıptan sorumludur. Bu süre konut veya tatil amaçlı taşınmaz mallarda teslim tarihinden itibaren 5 yıldır.

- İkinci el satışlarda satıcının ayıplı maldan sorumluluğu 1 yıldan, konut veya tatil amaçlı taşınmaz mallarda ise 3 yıldan az olamaz.

- Ayıp, ağır kusur ya da hile ile gizlenmişse zamanaşımı hükümleri uygulanmaz.

Unutmayın...

Tüketici bu seçimlik haklarından biri ile birlikte 11 Ocak 2011 tarihli ve 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu hükümleri uyarınca tazminat da talep edebilir...

Haklarınızı bilmenin ve aramanın en doğal hakkınız olduğunu unutmayınız.

Soru ve sorunlarınız için ‘Alo 175 Tüketici Hattı’ndan bilgi edinebilirsiniz.

Satıcı tüketiciyi, tüketicide satıcıyı haksız yere mağdur etmemelidir.

‘Hakkı söylemeyip süküt eden kişi dilsiz şeytandır.’

‘Adalet dediğin kantar gün gelir senide tartar.’

Haklarınızı bilirseniz haklılığınızı ortaya çıkarabilirsiniz...