11 Ağustos 2017 tarihli 30151 sayılı Resmi Gazete’de Tüketici Hakem Heyetleri Yönetmenliğinde değişiklik yapılmasına dair yönetmelik yayınlanmıştı.

Tüketici Haklarını Koruma 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un, 08.09.1995 tarihinde yürürlüğe girmesiyle önemli bir adım atılmıştı. Bu Kanun ile tüketicilerin hakları yasasında yeni bir sayfa açılmıştı. Yasanın uygulanmasıyla birlikte ortaya çıkan eksik yönler nedeniyle 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun hazırlanarak 14.06.2003 tarihinde yürürlüğe girmişti.

Tüketici yasası ile tüketicilere Kapıdan Satışlar, Taksitli Satışlar, Kampanyalı Satışlar, Garanti Belgesi, Türkçe Tanıtma Kullanma Kılavuzu, Satış Sonrası Hizmetler, Ayıplı Mal ve Hizmetler, Devre Tatil, Paket Tur, Mesafeli Sözleşmeler, Abonelik Sözleşmeleri gibi konularda yasalar haklarını arama ve elde etme imkânları verildi.

2013 yılında 6502 sayılı kanunla kanun ile uygulayıcı konumunda olan Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü ciddi emekler vererek önemli ölçüde günün ihtiyaçlarına göre yeniden köklü bir değişiklik yapmıştı.

Elbette gönün koşullarına ve ortaya çıkacak soru ve sorunlarına da açık olması gerekir.

İşte bu değişiklikle neler geldi?

Tüketici Bilgi Sistemi (TÜBİS), başvuruların alınması, inceleme ve karar alma süreçlerine ilişkin olarak çeşitli düzenlemeler getirildi.

Başvurular şahsen veya avukat aracılığıyla; elden, posta yoluyla veya elektronik ortamda e-Devlet üzerinden TÜBİS ile yapılacak.

Elektronik ortamda e-Devletten başvuru yapan ve güvenli elektronik imzası veya mobil imzası olmayan tüketicilerin, ıslak imzalı başvuru formunu varsa ekinde bilgi ve belgelerle birlikte 15 gün içerisinde ilgili tüketici hakem heyetine iletme yükümlülüğü kaldırıldı. Değişiklik ile birlikte e-Devlet üzerinden TÜBİS’e başvuru yapılması ile başvuru işlemleri tamamlanmış olacak. Aynı zamanda e-Devlet kapısından gelen başvuruların güvenli elektronik ya da mobil imza ile imzalanmasına gerek kalmayacak. Bu şekilde bürokrasinin azaltılmasına ve tüketicinin kolayca başvuru yapabilmesine imkân tanınmakta.

Tüketici Bilgi Sistemi’nin (TÜBİS) kullanımı zorunlu hale getirildi.

Tüketici hakem heyetlerinin iş ve işlemlerinde kullanılması zorunluluğu bulunan TÜBİS ile tüketicilerin elektronik ortamda şikâyetlerini iletebildikleri ve tüketici hakem heyetlerinin iş ve işlemlerini gerçekleştirdikleri gerek başvuru sahipleri gerekse tüketici hakem heyetleri tarafından hızlı ve kolay kullanımının sağlanması hedeflenmekte.

Tüketici hakem heyetlerinin esas olarak 6 ay içinde karar vermesi gerekmektedir. Bunun yanında söz konusu inceleme sürecinin daha da kısaltılabilmesi amacıyla bilirkişi incelemesine ilişkin işlemler tüketici hakem heyeti başkanının yetkileri arasına dâhil edildi.

Tüketici hakem heyeti üyelerinin mesleklerinin gerektirdiği genel ve hukuki bilgiyle çözümlenmesi mümkün olan konularda bilirkişiye başvurulamayacak.

Tüketici hakem heyeti kararında uyuşmazlık bedelinin ve başvuru sahibinin talebinin Türk Lirası cinsinden belirtilmesi zorunlu hale getirildi.

Tüketiciler de üreticiler de mutlaka korunmalıdır. Haklı olan mutlaka hakkını yasal çerçevede aramalıdır. Verilen haklar asla suiistimal edilmemelidir. Bilinçsizce ve ihtiyaç olmadığı halde yapılan alışverişlere dikkat etmek gerekir.

Bilinçsiz tüketim toplumu değil, bilinçli bir üretim toplumu olmak gerekir.

Bilinçsizce tüketen toplumlar tükenmeye mahkûmdur.