Günümüzde hemen her şirkette/işletmede, kurumsallaşmanın bir zorunluluk olduğu genel  kabul görür. Yalnız  kurumsallaşma nedir, nasıl gerçekleşir, Yararları ve Kurumsallaşmanın Önüne Geçen Sorunlar neler? Bu yazıda kurumsallaşmanın  aşamalarını ortaya koyup inceleyelim

Kurumsallaşma nedir, Kurumsallaşma bir şirketin/işletmenin; Ekonomik hedefleri doğrultusunda çalışmalarını, faaliyetlerini, kişilere bağımlı olmadan sürdürebilmesini, geliştirebilmesini nesiller arası sürekliliğini sağlayan bir sistemin oluşturulması ve oluşturulan sistemin Ekonomik koşullara ve Teknolojik yeniliklere uyum sağlayarak yıllara yaygınkurum kültürünün oluşturulup kendi kendini yöneten bir sistemin oluşturulmasıdır.

Kurumsallaşma nasıl gerçekleşir,

  • SİSTEM OLUŞTURULMASI; Belli kural ve ilkelere göre şekillenmiş bir sistem oluşması gerekli. Bu sistem, akıllıcakurgulanmış departmanlar arasındaki iletişim ve beşeri ilişkiler üzerine kurulu olmalı. Departmanlar arası yetkiler ve sorumluluklar da net ve anlaşılır biçimde çizilmiş olmalı.  Kurduğunuz bu sistemin en mükemmel şekilde işlemesini sağlanması hedeflenmesi gerekmekte. Bu sistem içinde en büyük sır ise GİZLİLİKDİR. Çalışanların birbirinin maaşlarını görmelerinin söylenmesinin önlenmesi gerekmektedir ayrıca işletmenin ekonomik durumu, mali yapısı tedarikçisi müşterileri hakkında bilgi verilmemesi esastır yani sistemin korunması için en önemli unsurdur GİZLİLİK. İşletmede yeni teknolojik gelişmeleri yakından takip etmek ve kişiye göre iş değil, İşe göre personel seçilmesi işletmeye Profesyonellik kazandırır. Kurulan sisteme göre oluşturulmuş birimlerde insan kaynakları birimlerinin Muhasebe biriminin dışında ayrı bir birim olması gereklidir maalesef günümüz işletmelerinde bu olmuyor eğer İnsan kaynakları birimleri muhasebe biriminin dışında olur ise çalışanların uyum ve Performans denetimleri daha sağlıklı yapılır. Çalışanların 3 veya 6 ayda bir performanslarının incelenmesi raporlanması GİZLİ İŞSİZLİK ve maaş dağılımında ADALETİ sağlayıp çalışanların Güvenini Aidiyet duygusunu geliştirir ve işletmelerdeki karar vericilerin daha hızlı ve daha doğru adımlar atmasını doğurur.
  • Çalışanlarınıza  Oryantasyon uygulayınperformans düşüklüğü gördüğünüz çalışanlarınızda önce görev yeri değişikliğine gidin bu performansı artıran en önemli yöntemdir.

Çalışanların iş gücü katkısı, kişisel yetenek ve becerileri çok önemli. Yalnız sistemi oluşturduğunuz  vakit ve her birimde çalışan kişinin bir yedeğini oluşturulduğu takdirde şirketinizin faaliyetlerini sürdürmek için, çalışanların kişisel yöntemlerine bağımlı kalmamış olursunuz. Bir başka deyişle; kurumda bütün işleyiş oturduğu için herhangi bir çalışanın kurumdan ayrılması durumunda dahi, şirkette her şey saat gibi işlemeye devam edecektir. Organizasyonşemasında  herhangi bir aksama olmaz. Dolayısıyla şirket, bir anlamda kişilere bağımlı olmamış olur. Yani herkes her işi bilecek ama herkes kendi işini yapacak ve gerekli olduğu anda da bir işçi ayrıldığında bir başka işçi iş açığını kapatacak böylelikle de Organizasyon şemasında herhangi bir aksamanın önüne geçilmiş olur ki buda müşterilerinize olan sipariş/iş yetiştirme GÜVENİNİ artırır.

  • Organizasyon şeması oluşturun; çalışanları ve yöneticileri yetkilerine göre sınıflandırın bu yetkisiz yetki kullanmanın önüne geçer ve Hiyerarşi korur 2.3.nesil geçişlerini kolaylaştırır.

 

EĞER KURUMSALLAŞMANIN YARARLARINI ÖZETLEMEK GEREKİRSE ŞÖYLE DİYEBİLİRİZ

Mikro düzeyde,

  • Kişiyi değil kurumu öne çıkarmak ve böylelikle,
  • Şirketlerin ömürlerinin uzatılması ve sürekliliğinin sağlanması
  • Büyük veya büyüyen şirketlerin  kolay yönetilebilir olması
  • Nesiller arası geçişi kolaylaştırması
  • Karar vericilerin daha sağlıklı karar verebilmesini kolaylaştırmak
  • Şirketlerin, nitelikli insan kaynağı için cazip hale gelmesi tercih edilen olması ve
  • Üretimdeki İş gücünde Verimlilik ve kalitenin artması
  • Personelin performansının artırılıp zaman tasarrufu sağlanması
  • Gelir ve muamelede Gizliğe ve Adalete önem vermesi Paydaşları arasında güven ve dayanışmanın artmasına  ve kalıcı hale gelmesine sebep olur.
  • İşveren, işçi, müşteri, tedarikçi, devlet ve toplum arasındaki iletişim ve huzurun artması
  • Ulusal iş ahlakının yerleşmesi

 

Kurumsallaşmanın Önüne Geçen Sorunlarneler ?

  • II.III. Nesil geçiş sıkıntıları,
  • Ortaklar ve aile içi ilişkilerde iletişim eksikliklerinden kaynaklanan sıkıntılar
  • Nitelikli personel istihdam edebilme beceri ve gücü zayıflığı
  • Dönemsel performans düşüklüğü ve Gizli işsizlik
  • Yetkisiz yetki kullanma Hiyerarşinin bozukluğundan kaynaklanan işe saygının olmayışı
  • Raporlama, şeffaflık, hesap verme-sorma sıkıntıları
  • Finans ve pazarlama yönetimi bilgi ve beceri eksikliği
  • Fiyatlandırma ve karlılıkhesaplarının sadece sezgiyle yapılabilir olması
  • Bilginin üretimi, kullanımı, kararlarda bilgiden yararlanma, yönetim bilgi sistemi yetersizliği ve bilinçsizliği
  • Planlama, bütçe, fizibilite vb. ekipmanlarının yönetim aracı olarak kullanılamaması
  • Vergi muhasebesi-yönetim muhasebesinin birbirinden bağımsız ve ilgisiz yürütülmesi
  • Sektörel kapasite ve pazar talep belirsizlikleri ve dengesizliği
  • Yenilikleri takip edememe sonucu Devletin, üniversitelerin destek ve teşviklerinden yoksun olmaları
  • şirketin Mali ve Beşeri sermayesi ihtiyacı karşılama zorlukları Beşeri ve Ekonomik bağımlılık