Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), kütüphane 2017 istatistiklerini önceki gün paylaştı.

Türkiye genelinde 2017 yılında 1 millibin 146 halk564 üniversite kütüphanesi ve 26 bin 415 örgün ve yaygın eğitim kurumu kütüphanesi olmak üzere toplam 28 bin 126 kütüphane mevcuttur. Milli Kütüphane kayıtlı üye sayısı 26 bin 478, halk kütüphanesi kayıtlı üye sayısı 2 milyon 201 bin 39 ve üniversite kütüphanesi kayıtlı üye sayısı 3 milyon 814 bin 500 oldu.

Milli Kütüphane’deki kitap sayısı, 2017 yılında 2016 yılına göre yüzde 8,6 artarak 1 milyon 410 bin 489; diğer materyal sayısı ise yüzde 18,4 artarak 184 bin 316 oldu.

Milli Kütüphane’den yararlananların sayısı 2017 yılında, 2016 yılına göre yüzde 1 azalarak, 629 bin 905; aynı dönemde kayıtlı üye sayısı ise yüzde 1,9 azalarak 26 bin 478 oldu.

Halk kütüphanelerinin sayısı 2017 yılında, 2016 yılına göre yüzde 0,8 artarak bin 146’ya yükseldi. Halk kütüphanelerindeki kitap sayısı 2017 yılında bir önceki yıla göre yüzde 6,2 artarak 19 milyon 993 bin 613’e ulaştı.

Halk kütüphanelerine kayıtlı üye sayısı 2017 yılında, 2016 yılına göre yüzde 29,7 artarak 2 milyon 201 bin 39 oldu. Bu kütüphanelerden yararlananların sayısı, bir önceki yıla göre yüzde 7,8 artarak 25 milyon 91 bin 232’ye çıktı.

Üniversite kütüphanelerinin sayısı, 2017 yılında 2016 yılına göre yüzde 2,2 artarak 564 oldu. Üniversite kütüphanelerindeki kitap sayısı 2017 yılında, 2016 yılına göre yüzde 7,5 artarak 16 milyon 385 bin 532’ye ulaştı. Bu kütüphanelerde kayıtlı üye sayısı 2017 yılında, 2016 yılına göre yüzde 0,1 artarak 3 milyon 814 bin 500 oldu.

Resmi okul, özel okul ve özel kurs kütüphanelerini kapsayan örgün ve yaygın eğitim kütüphanelerinin sayısı, 2017 yılında 2016 yılına göre yüzde 3,2 azalarak 26 bin 415; bu kütüphanelerdeki kitap sayısı ise 2017 yılında 2016 yılına göre yüzde 2,6 azalarak 26 milyon 707 bin 127’ye indi.

Rakamlar ve veriler bunlar.

Gerçekler acıdır ama gerçektir. Gerçeklerle yüzleşmemiz lazım. Ve çözüm aramamız lazım.

54 yıldan beri mart ayının son haftasını ‘Kütüphaneler Haftası’ olarak kutlar ve sonra rafa kaldırırız ve unuturuz neredeyse.

Okul dersleri ve ödevlerinin dışında okuma alışkanlığını edinmek, kitap sevgisini ve sevdasını aşılamak gerek.

Önce eğitimcilerin okuması ve sonra öğrencilerine, velilere, kısacası samimiyetle her kesimi bilinçlendirerek okuma bağımlılığını yaymamız gerekir.

Kütüphane sayılarından ziyade okuyan ve okunan kitap sayısı önemli…

İnsanlarımızın kütüphaneleri kitap okuyarak, inceleyerek, mukayese ederek, bir konuyu farklı kitaplardan araştırarak yararlandığı evinin bir odası gibi görmesi gerekiyor.

Kütüphaneler sadece süslü ve var demek için değil okumak için istifade edilecek mekânlar olmalı.

Gelişen teknoloji ile bilgiye ulaşma kolaylaştı.

e–kütüphaneler çıktı,

e-kitaplar çıktı,

e-film çıktı ama film kısmı biraz bozuldu.

Bunun olumlu ve olumsuz yönlerini de beraberinde getirdi.

Kolaylaşan ulaşım ile maalesef okuma alışkanlıkları azaldı. Kolaylık çoğu zaman başka zorlukları beraberinde getirir.

Artan kitap sayıları aynı oranda okuma sayıları getirmiyor. Birçok insan kitap alıyor kütüphanesine süs olarak koyuyor ve maalesef okumuyor.

Kitap okumaya günde yalnızca bir dakika.

Televizyon izlemeye günde 360 dakika.

İnternette gezinmeye ayrılan zaman günde 240 dakika…

Bu çok vahim ve tehlikeli bir durum…

Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü'nün (UNESCO) verilerine göre Türkiye, kitap okuma oranında dünyada 86'ncı sırada, yoksul Afrika ülkeleriyle aynı kategorideyiz.

TÜİK’e göre kitap, ihtiyaç listesinin 235'inci sırasında yer alıyor.

Sonuç itibariyle daha çok okumalıyız.

Her şeyin başı okumaktır.

Okuyacağız ki doğruyu bulalım.

Okuyacağız ki yanlış yapmayalım.

Okuyacağız ki kendimizi tanıyalım.

Okuyacağız ki hak yemeyelim.

Okuyacağız ki hakkımızı yedirmeyelim.

Okuyacağız ki hayvanlara zulmetmeyelim.

Okuyacağız ki doğru üretim yapalım.

Okuyacağız ki doğru ticaret yapalım.

Okuyacağız ki doğru işveren olalım.

Okuyacağız ki doğru işgören olalım.

Okuyacağız ki ihracat yapalım.

Okuyacağız ki milli olalım.

Okuyacağız ki yerli olalım.

Okuyacağız ki israf etmeyelim.

Okuyacağız ki tasarruf etmeyi öğrenelim.

Okuyacağız ki sorumluluk alalım.

Okuyacağız ki yöneticilik yapalım.

Okuyacağız ki gençlerimize sahip çıkalım.

Okuyacağız ki yaşlılarımıza saygı duyalım.

Okuyacağız ki insanları tanıyalım.

Okuyacağız ki tarihimizi öğrenelim.

Okuyacağız ki coğrafyamızı tanıyalım.

Okuyacağız ki yer altı zenginliklerimizi öğrenelim.

Okuyacağız ki yer üstü zenginliklerimizi tanıyalım.

Okuyacağız ki dostumuzu tanıyalım.

Okuyacağız ki düşmanı tanıyalım.

Okuyacağız ki doğru yazalım.

Okuyacağız ki doğru okuyalım.

Okuyacağız ki doğru anlayalım.

Okuyacağız ki sevelim ve sevilelim.

Okuyacağız ki yeni neslin de okumasını sağlayalım.

Dünyayı yöneteninkalemmürekkep ve kâğıt olduğunu unutmayalım, her yerde ve her şartta okuyalım ve okutalım.