e-ticaret hem dünyada hem de Türkiye’de her geçen gün inanılmaz bir şekilde büyüdü ve büyümeye de devam ediyor.

Türkiye’de e-ticaret, 2017 yılına göre yüzde 40 büyüdü. Sektörün hacmi 50 milyar TL’nin üzerine çıktı.

Bunun başlıca nedenleri masa başında vakit kaybetmeden ve daha uygun fiyatlar, gizlilik, karşılaştırma, ürün çeşitliliğini kolay bulma oldu.

Getirdiği kolaylıklarla birlikte ortaya çıkan sorunlar da azımsanmayacak boyutlara ulaştı.

Masa başındaki tüketiciye ulaşmak ve satmak için çok değişik yöntemler kullanılıyor. İyi niyetli olan da kötü niyetli olan da var.

İşini hakkıyla, dürüstçe ve hakkaniyetle yapanların dışında bir de kötü niyetli kısacası dolandırıcılar var.

Daha önceleri kurumsal ve bilinirliği olan internet sitelerinden alışveriş yapın derdik.

Şimdi işin rengi biraz daha değişiyor. Sanal alışverişlerin daha güvenli olması için Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan, elektronik ticarette ‘Güven Damgası’ uygulamasının başladığını açıkladı. Amaç, elektronik ticarette güvenlik ve hizmet kalitesi standartlarının yükseltilmesi ve e-ticaret sitelerinin güvenilirliğinin tesis edilmesi…

Pekcan; "Tacir ve sanayicilerin üst kuruluşu olan Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) ‘Güven Damgası’ sağlayıcı olarak yetkilendirilmiştir. Cumhurbaşkanlığı 100 Günlük İcraat Programında da yer alan ‘Güven Damgası’ uygulaması devreye girmiştir. Bu kapsamda TOBB tarafından e-ticaret sitelerine ‘Güven Damgası’ verilecektir" dedi.

‘Güven Damgası’ logosunu taşıyan web sitelerinin asgari şartlara sahip olduğunu, menşeini, iletişim bilgilerini, belirli hakları müşterilere ve tüketicilere sağladıklarını ve belirli bir güvenlik standardına denetim anında uyulduğunu gösterecek.

Tüketici kaynağı belirsiz web sitelerinden değil ‘Güven Damgası’ almış e-ticaret sitelerinden daha güvenle alışveriş yapacak.

Şimdilik ‘Güven Damgası’ zorunlu değil. Ancak bir zaruret gereği yaygınlaşmasında ve desteklenmesinde yarar var.

Hem dürüst satıcılar için hem de tüketicilerin mağdur olmaması adına önemlidir.

‘Güven Damgası’ sisteminin herkes tarafından desteklenmesi ve yaygınlaşması ile önüne gelen istediği gibi at oynatamayacaktır.

Sisteme dâhil olmak isteyenler, www.guvendamgasi.org.tr sitesi üzerinden başvuruda bulunabilirler.

Tüketicilerin de şikâyetlerini bu site üzerinden yapmalarında fayda var.

Devir internet devri. Özelikle üretici ve satıcı firmaların profesyonel bir şekilde dijital ve online mecralarda yer alması gerekiyor.

Çünkü her geçen gün pazar payı buralarda büyüyor. Buralardan payınızı almaz iseniz eriyip gidersiniz.

Tüketicilerimiz de sanal alışverişlerde daha dikkatli olmalı.

Çünkü ortada fiziki bir temas yok. Yüz yüze değilsiniz.

Yüz yüze olmayınca da yüzsüz insanlar fırsat kollamaktadır. Sanalda gördüğünüz ürün gelmeyebiliyor. Gelen ürün hiçbir işe yaramıyor olabilir.

6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun ve yönetmelik ile mesafeli sözleşmelerde tüketicilerimize getirilen hakları mutlaka hepimizin okuması gerekiyor.

Ürün seçerken TSE markalı ürünleri tercih etmek güzel bir bilinçliliktir.

Kazancınızdan daha fazla harcama yaparak kendinizi harcamayın.

Haksızlıklara uğradığınızda mutlaka haklarınızı arayınız.

Haksız yere de üreticilerin hakkına asla girmeyin.

Uzaktan eğitim, uzaktan alışveriş, uzaktan yönetme, uzaktan sevme hep zordur.

İmkân varsa en yakın esnafımızdan görerek, dokunarak, deneyerek, pazarlık ederek ihtiyacınız olanı almak en güzelidir.

Bilinçli olmak keyfi değil zorunluluktur.

Tüketicilerimizin hakları olduğu gibi sorumlulukları da var.

Bilinçli tüketici istikrarlı ve güçlü bir ekonominin temelidir.