Özkan YILDIRIM

S.S. 39 Nolu İnegöl Motorlu Taşıyıcılar Kooperatifi Başkanı Sayın Recep PORTAKAL ile kamyoncu esnafının sorunlarını,sıkıntılarını, çözüm önerilerini ve daha birçok konuyu masayı yatırdığımız güzel, kapsamlı bir röportaj gerçekleştirdik.

****Öncelikle sayın başkanım, bizleri ekibimizi İnegöl'deki bu kooperatif binanızda konuk edip misafir ettiğiniz için teşekkür etmek istiyorum. Recep Portakal kimdir? Sizi tanıyarak isterseniz röportajımıza başlayalım sonrasında meslekte yaşamış olduğunuz sıkıntıları ve anlat istediğinize değinebilirsiniz. 

Yıldırım’da ’Kudüs Bizim Neyimiz Olur’ söyleşisi Yıldırım’da ’Kudüs Bizim Neyimiz Olur’ söyleşisi

----Bizlere kooperatifimize, kamyoncu esnafımıza böylesine güzel bir fırsat sunduğunuz için ben de sizlere teşekkür etmek istiyorum. 1960 yılında İnegöl Güneykestane köyünde doğdum, babamın 8 çocuğundan biriyim, 6'sı erkek ikisi kız. Hayvancılık yaptık, çiftçilik yaptık ormancılık yaptık sonrasında nakliyeciliğe döndük. Nakliyecilikte de Allah'a şükür kazasız belasız yaşımızı 60'a getirdik. Ağabeylerim bıraktı biz devam ediyoruz nakliye sektörü görünüşte çok heyecan verici, çok güzel bir meslek.  Herkes özenir ama bunun içine girenler çıkmayı beceremezler, bir daha çıkamazsınız. Zaten çok uzun anlatmakla bitmez neden söylüyorum kamyoncu esnafının her gün tekerinin dönmesi lazım. Ama bugün bizim geldiğimiz yasalar öyle bir yere geldik ki bizden hep alındı, alınmaya da devam ediyor. Her geçen gün artı olacağına eksiye gidiyoruz. Ben Sayın Binali Yıldırım Bey ile Ulaştırma Bakanı iken bütün toplantılara katılmış biriyim, ayrıca söyleyeyim AK Parti'nin bütün mitinglerine katılmış biriyim. Benim burada 512 tane üyem var, mesleki anlamda da birçok toplantıya gidiyoruz geldiğimizde de bu insanlara güzel mesajlar vermek istiyoruz. Arkadaşlar bak biz gittik şöyle şöyle konuştuk, böyle böyle konuşmalar oldu şöyle karar alındı diye onlara müjde vermemiz lazım ama maalesef veremiyoruz. Son gelinen nokta k belgesi, R belgesi v.s, K2 K3 Bunların bana bir tane getirisini söylesinler. Ben emekli oldum, 60 yaşındayım bu mesleği bırakıyorum benim K belgesi ne olacak çöpe atılacak, taksicinin de belgesi var,hatta 5 yılda bir yenileniyor Ulaştırma Bakanı iken Allah razı olsun Binali Yıldırım'a gittik İzmir'de söyledik. 2500 lira isteniyordu sonra konuştuk 350 liraya indirildi Allah razı olsun ondan da. 
 

HEP BİRLİKTE SIRT SIRTA VERDİK AMA 

Kamyoncu esnafının çökülmüş sırtına vur abalıya gitsin. Oksijenlerde arabalar yatıyor. Otobanlardaki oksijenlerden bahsediyorum. Polis ehliyetlerini alınca mecburen orada kalıyorlar, oksijenlerde kalmaya mecbur ediliyorlar. Oksijenler de bir çay 5 lira, yemek 100 lira sıkıntılarımız var anlayacağınız ama bu ülke bizim bu sıkıntıları beraber aşacağız şunu söylemek istiyorum bizim 512 ortağımız var. Fabrikalarımız Allah razı olsun işleri iyi 1987'den bu yana çalışmış olduğumuz fabrikalarla hiçbir zaman işi bırakmadık. Onlar da bizi bırakmadı neden bırakmadılar Çünkü işimizi iyi yaptık.512 üyeli Kooperatifi hiçbir yerde göremezsiniz Ama bu 512 üyenin içerisinde örneğin 100 tane Muşlu, 50 tane Erzurumlu var, Lazı var, Kürdü var, Gürcü var, Azeri var hepsi var. Ne oldu burada hep beraber mozaik olduk. Aynı zamanda biz burada eğitim de veriyoruz ders de veriyoruz. Bu toplumu bir arada tutmak için ne yapmamız lazım devletin buraya el uzatması lazım. Biz burada kayıt altındayız ben de ucuz mazotistiyorum. Ben de vergilerin biraz düşmesini istiyorum. Her katmanda bunları tartıştık. 

C-2 BELGELİLERİN YURT İÇİNDE ÇALIŞMAMASI LAZIM

C-2 karneleri belgeleri var kesinlikle bunlar yurt içerisinde taşımacılık yapamazlar, yapmamaları lazım ama göz yumuluyor. Belki bu söylediğimde bazı arkadaşlar üzülecek ama durum bu. Sarp kapısından giriyor ne var orada mesela Bursa'ya gelecek normalde benim kooperatif üyem 4000 liraya yükü getirecekse gümrükten buraya 500 liraya 600 liraya fatura kesmeyin bin liraya getireyim diyor kaptıkaçtı işler oluyor. Bizim işlerimizi de baltalamış oluyorlar. Ne oluyor hem ucuz mazot alıyor, hem yurtiçinde çalışıyor, bu büyük haksızlık. Bu tür çalışmalar bizlere zarar veriyor.

ÇİFTÇİYE, BALIKÇIYA, TEKNEYE UCUZ MAZOT VAR. BİZE NEDEN YOK?

Biz bölgede güçlü bir kooperatifiz, akaryakıt istasyonumuz var, lokalimiz var, kendi araçlarımız var tabii ki sadece kar amaçlı değil yeri geliyor her şey para değil onların da işlerini görüyoruz zaten Kooperatifler kar amaçlı iş yapmaz sadece üyelerine hizmet eder amaç budur burada. Buraya kadar getirdik, gönül ister bu kamyoncu esnafına bir el uzatılsın, bu kamyoncu esnafı güzel yerlere gelsin, bizle alakalı kararlar alınıyor federasyondan yok, kooperatiflerden kimse yok, birliklerden yok,  mesela emekli Doktorum diyor emekli subayım diyor bizim kararlarımızda onların imzaları var. Çağırın bizleri Ben 13 yaşından beri direksiyonun tepesindeyim yağmuru, çamuru, karı ne şartlarda fazla da aslında söylemeye de gerek yok çiftçiye ucuz mazot, balıkçıya ucuz mazot, tekneye ucuz mazot ama bize yok bizim de elimizden tutulması lazım 512 tane üyemiz var.

KANTARLARDA DÜZENLEMELERE GİDİLMESİ LAZIM

Kantarlarda sıkıntı var 2 ton opsiyon varmış araba karlı havada geliyor yapışıyor altına 3 ton kar kantarıkapatmak lazım. Ormandan mal yükleniyor 20 metreküp sararsın 25 ton gelir, başka bir zaman 20 metreküp sararsın 13 ton gelir. Bunun kantar neresinde. Ormandaabi diyor 20 metre sarcam size tamam Ormancı söylemiş bir geliyor kantarda 2 ton fazla, 3 ton fazla. Şöyle söyleyeyim41.750 Kilo gelmiş araç toplam Total gitmiş kantara kantarda 2010 kilo gelmiş bu 10 kilo için hem mal sahibine 1200 Lira, hem şoföre 1200 lira. Bu cezalar İrsaliye sahibine ve kamyoncuya bu hak mı Adalet mi bu, Allah'tan ayet olarak mı geldi bu 10 kilo.

SÜRE İHLALİ CEZALARI CAN YAKIYOR!

Biz kesinlikle kırmızı ışıkta geçmiş sarhoş araba kullananları cezaları af edilsin falan demiyoruz. Ama süre ihlali Hasanpaşa çatrağına gelmiş araba 7 kilometre var İnegöl'e süre ihlali için 180 lira ceza verilirse Ben hakkımı helal etmem. Çünkü süre ihlali ile bitmiyor 20 puan şoförün ehliyetinden kesiliyor. 5 puan ve Ceza 100 puan ehliyet alınıyor, geliyor ağlıyor burada şoför çünkü ekmeğini ondan kazanıyor.

Şehir içleri tamam yasak kamyona ama şehir içinde kocaman bayiler var mal sahibi malı istiyor biz yasak getiremiyoruz desek de dinlemiyorlar Bursa'da Ondan evvel dörtten sonra ceza yemezse şaşarım her hafta 2 tane 3 tane trafik cezamız var ama yasaktan ama kameradan. Bunların mutlaka düzenlenmesi lazım.

KAMYON ESNAFI ÇOK VEFALIDIR, CEFALIDIR DEVLETİNİ, MİLLETİNİ SEVER!

Kamyoncu esnafı gerçekten vefalıdır, cefalıdır. Biz yardımlar yaptık hangi kuruluştan gelirse gelsin afatlarda,felaketlerde hemen orada oluruz. Arabaları Kaymakamlık Kızılay'ı ararız bize düşen bir şey varsa çekeriz arabaları anında kendimizden yardım ederiz bunu konuşmak istemem ama sırasıgeldiği için söylüyorum. Ayrıca vatanını, milletini, devletini de sever bizim esnafımız ama neden bunlar oluyor bilmiyorum.

Çok fazla vergi türümüz var. Ellerinden öper oğlum diyor ki; “baba muhtasar vergisi şu vergisi bu vergisi bu ne” diyor. Ben diyorum ki oğluma ben buraya kadar getirdim artık satalım bu işi yapmayalım diyorum “Tamam” baba diyor çünkü bizde muhasebecisi, vergileri, kaskosu, sigortası bitmedi bitmiyor.

VERGİ ÇEŞİTLERİ, KÖPRÜ, OTOBAN GEÇİŞ ÜCRETLERİ  CEZALAR SONUMUZU GETİRİYOR!

Bunun yanı sıra köprü geçişleri, otoyol geçişleri gerçekten çok yüksek, ateş pahası. Hep yüksek oranda ücretler kesiliyor geçişlerle ilgili Yılbaşından sonra yine yüksek zamlarda geldi. Osmangazi Köprüsü'nde olsun 3. köprüde olsun hem gidişte hem gelişte ücret alınıyor ve yüksek oranda alınıyor. İzmir otobanı da da yine aynı şekilde gerçekten çok yüksek oldu iyice. Bu anlamda düzenlemeler yapılması lazım devamlı bu otobanları köprüleri kullanan kamyoncu esnafı ile ilgili özel çalışmalar yapılması lazım diye düşünüyorum. Yoksa bu meslekte çalışacak 3 sene sonra, 5 sene sonra, 10 sene sonra şoför esnafı kalmayacak. Ondan sonra da ne olacak bilemiyorum iş işten geçmeden daha İşte biz burada bu konuları gündeme getirmeye çalışıyoruz. Bundan önce de yaptık şimdi de yapıyoruz işte söylemiş olduğum gibi Arkadan gelen bir nesil yok artık bu şoför esnaflarını kamyoncu esnafını devam ettirecek. 

YAŞATMAK İSTİYORSAK, DESTEK ŞART!

Verdiği vergileri, ödemiş olduğu cezaları, köprü ve yol paralarına bakınca insanlar yavaş yavaş bu meslekten uzaklaşmaya başladılar başka meslekleri gitmeye başladılar. Bu da gerçekten kötü bir durum mutlaka kamyoncu esnafının durumunu iyileştirici düzenlemeler yapılması lazım, kolaylaştırıcı tedbirlerin yapılması lazım. Yollarda hiçbir eksiği sıkıntısı olmamasına rağmen Anadolu'da 5 kilometrede bir trafik kontrolü, 5 kilometrede bir çevirme olduğu bölgelerde polisin direk sana ceza yazacağım dediğini duyuyoruz şoför arkadaşlarımızdan. Bu böyle gitmez gerçekten bu durum tabii genç neslin bu mesleğe devam etmesi yönündeki en büyük engel biz bu zamana kadar bu duruma getirdik gençler bunu yapmayacak gibi gözüküyor devam ettirmeyecekler gibi gözüküyor. Ben bunu hep söylerim bu kamyoncu esnafı hiç sosyal hayat yaşayamayacak mı çocuklarını iyi yerlerde okutamayacaklar mı, çoluğuyla çocuğuyla tatile gidemeyecekler mi diye görünen o ki gidemeyecekler. 

Yeni yapılandırma geldi işte gittim yapılandırma yapmaya 2400 lira da 17 lira düşmüş, 1400 lira da 43 lira düşmüş bu neyin yapılandırması. Yani bunlar da bir değişik bir durum cezalar faizleri siliniyor vesaire diyorlar ama işte öyle değil gözüken o ki. Son olarak buradanbütün Kooperatif üyelerimize kamyoncu esnafımıza sevgilerimi, selamlarımı göndermek istiyorum İnşallah durumlarının iyileşmesi için tüm çabamızı ortaya koyduk olumlu sonuçları almayı umuyoruz. Diyerek sözlerini tamamladı.