Salgınla birlikte ticaret hayatında kurallar değişti. Tüketicinin evlere kapanmasıyla geleneksel ticaretten yana umduğunu bulamayan KOBİ’ler çareyi girişimlerini e-ticaret kanalına taşımakta buldu. Gelişen pazarlarda fırsat arayan girişimciler; gümrük kolaylığından tutun da KDV indirimine kadar pek çok avantajın olduğu alanda işlerini büyütmeyi planlıyor. Sektörde faaliyet gösteren global firmaların ise rotayı Türkiye’ye çevirdiği belirtiliyor. 2019 yılında 3.535 trilyon dolar olan dünya e-ticaret hacmi, 2020 yılının ilk 6 ayında pandeminin de etkisiyle yüzde 70 arttı. Türkiye’nin pazardan aldığı payın binde 4 civarında olduğu alanda, 2019 yılı pazar hacmi ise 136 milyar lirayı buldu.

GLOBAL FİRMALAR BİZE YÖNELDİ

Kovid-19’un tüm sektörleri olumsuz etkilediğini anlatan AliExpress Türkiye Resmi Eğitmeni Fehmi Darbay, “Salgın sürecinde ihtiyaçları karşılamak için en hızlı ve pratik yol olan “e-ticaret” tercih edilmeye başlandı” diyerek başlıyor söze. Bu tercihle beraber e-ticaret dünyasında bazı sektörlerde 8 kat büyüme gerçekleştiği bilgisini paylaşan Darbay, “Ekonomideki küresel değişimler ülkemizdeki üreticilere ve KOBİ’lere büyük avantaj sağladı. Devlet verdiği destek ve teşviklerle birlikte üretici ve KOBİ’leri Türkiye’ye döviz girdisi sağlamaya yöneltti” diye konuştu. E-ticaret hacmi olarak kısa ve orta vadede bu yükselişin devam edeceğini anlatan Fehmi Darbay, “Türkiye’deki üretim gücünün farkına varan global firmalar (AliExpress, Wish, Joom) vs. Türkiye’de operasyonlarını kurdular ve kurmaya da devam ediyorlar. Bu da bu firmaların büyümesini olumlu etkiliyor” dedi. Türkiye’nin jeopolitik konumu gereği tam merkezde bulunması ve üçüncü havalimanının kurulması sonrasında global e-ticaret ve lojistik şirketlerinin dikkatini çektiğine işaret eden Darbay, operasyonların Türkiye’ye yönlendiğine dikkati çekti.

ALANDA ÜRÜN TEDARİĞİ ARTTI

Darbay, bu sayede Ortadoğu, Rusya ve Avrupa’nın tam merkezinde ürün tedariğini hızlandırdığını aktardı. Türkiye’nin en çok e-ihracat yaptığı ülkelerin başında Rusya’nın geldiğini söyleyen Darbay, “İsrail, Latin Amerika, Avrupa ülkeleri Türkiye’den ciddi ürün tedariği sağlıyor. Latin Amerika ülkelerine en çok dizi ihraç eden ülke Türkiye’dir. Örneğin Türkiye’den tekstil, ayakkabı, aksesuar gibi ürünlerde avantajlı olduğu istatistiklere yansımıştır” ifadelerini kullandı. E-ihracatın kanayan yarası olan lojistik konusunda devletin ciddi bir teşvik vermesi gerektiğini de savunan Darbay, şunları kaydetti: “Devletimiz Ticaret Bakanlığı bünyesinde resmi bir heyet oluşturup pazaryerlerinin Türkiye’den ürün tedariği için ofis açma, yerel personel istihdam etme gibi konularda iletişim sağlarsa, e-ticaret hacmi genişler.” (yenisafak.com)

Uludağ İçecek, ihracatın yıldızı oldu Uludağ İçecek, ihracatın yıldızı oldu